Favoriete product: Pindakaas

petje%20pitamientjeIedereen heeft wel producten die standaard in de (koel)kast staan. Als het daar niet staat krijg je de schrik van je leven en ren je naar de eerste beste supermarkt. Je zorgt dat je altijd voordat het op is, alweer een nieuw exemplaar in de kast hebt staan. Dit kunnen producten zijn die je gewoon heel erg lekker vindt, maar het kunnen ook producten zijn die heel veelzijdig zijn. In deze rubriek laat ik mijn favoriete producten zien.

Pindakaas

Wie aan pindakaas denkt, denk aan Calvé en wie aan Calvé denkt, denkt aan Petje Pitamientje: ‘ik vind het gewoon lekker’

Hoe het begon…..

Pindakaas dus. Tsja eigenlijk begon mijn liefde voor pindakaas niet zonder slag of stoot. Sterker nog, vroeger walgde ik echt van pindakaas. Mijn vader eet al zo lang ik me kan herinneren ’s ochtends beschuit met pindakaas. Als de deksel van de pot werd gedraaid wist ik niet hoe snel ik weg moest rennen, die lucht die eruit kwam…… Nee, ik lustte veel maar pindakaas écht niet.

Maar als het nu mijn favoriete product is, moet er ergens dus een ommekeer zijn geweest toch?! Die kwam toen ik wat moest aankomen. Kan iemand al de link leggen? Pindakaas is best calorierijk maar toch gezond. Als het voor het goede doel was wilde ik best het proberen. En wat bleek: na zoveel jaar het niet geproefd te hebben (want de lucht alleen al was genoeg om het niet te willen proberen) viel het best mee. Oké heel lekker vond ik het ook niet, maar vies? Nee, ook niet. Ik begon het te eten in combinatie met hagelslag en later alleen pindakaas. Van het één kwam het ander en de pindakaas pot en ik werden dikke vriendjes.

pindakaas

 Voedingswaarde

In één portie pindakaas zit 100 calorieën. Veel? Best wel maar zoals ik net al zei is pindakaas toch ook gezond. Dit komt doordat het gemaakt is van pinda’s (goh, echt?!) die vol zitten met gezonde vetten, onverzadigde vetzuren. Ook bevat pindakaas veel eiwitten, onmisbaar voor de spieren! Daarnaast zitten er ook de nodige vitamines B1 en B3 in. Klinkt niet slecht toch?

pindakaas

Calvé

Zoals ik in het begin al zei: wie aan pindakaas denkt, denkt aan Calvé. De enige echte. Ja dat is waar maar als je veeeel pindakaas eet (en geloof me, dat doe ik) wordt het toch een beetje prijzig. Mijn ervaring met eigen merk pindakaas is dat het een droge boel is, de olie erop ligt, er ingrediënten inzitten die er niet in thuis horen of de smaak gewoon veel minder lekker als die van Calvé. Na wat mislukte pogingen had ik beet: goedkoop, smeuïg, zonder toegevoegde suiker en bijna net zo lekker als Calvé. Kent iemand het merk? Het is het merk van de Lidl. Maar €1,49 voor een pot van 500 gram! Ik zou zeggen dat als je weleens bij de lidl komt: probeer een pot, het is het proberen waard.

pindakaas

pindakaasCombinaties

Pindakaas is ‘kaal’ erg lekker als broodbeleg maar er zijn talloze combinaties met pindakaas die hier niet onder voor doen. Ik heb een lijstje met pindakaas combinaties, veel heb ik zelf al uitgeprobeerd maar een paar nog niet:

-Pindakaas met banaan

-Pindakaas met hagelslag

-Pindakaas met chocopasta (broodje snicker)

-Pindakaas met jam

-Pindakaas met kaas

-Pindakaas met sambal en komkommer

-Pindakaas met suiker

-Pindakaas met honing

-Pindakaas met kip, sambal en mayonaise (broodje kip oorlog)

-Pindakaas met zeezout

pindakaas

Wie o wie weet nog meer super lekkere, verrassende combinaties met pindakaas?

12 gedachtes over “Favoriete product: Pindakaas

  1. Hihi, krijg nu ook opeens spontaan trek ik pindakaas! heb die pot van de lidl ook en is erg goed te doen:)
    Wel eens pindakaas met curry geprobeerd? smaakt naar satésaus!

  2. Ik heb echt een haat-liefde verhouding met pindakaas. Meestal vind ik het echt vies, te droog, en die geur, blegh. Maar soms heb ik er ineens zo’n trek in!
    Meestal eet ik het dan met hagelslag, of, misschien mega gestoord hoor, met uitgebakken bacon, dat is echt super lekker haha

  3. Pindakaas was ik vroeger echt dol op, kon een hele pot met mijn vingers leeg likken maar tegenwoordig eet ik het nooit meer.. waarom? geen idee.
    Liefs, Savannah. PS: doe je mee met mijn winactie? zou ik erg leuk vinden :)!

Geef een reactie

