Recept: Healthy Nut Cookies

healthy nut cookies
Laatst had in zin om weer eens wat te bakken. Doe ik eigenlijk niet vaak. Het zijn altijd periodes waarin ik veel aan het bakken en experimenteren ben. Na ongeveer twee weken ben ik het zat en ga ik over op wat anders. Zo blijf je bezig ;). Laatst had ik zin in koekjes. Maarja koekjes zijn meestal niet zo gezond en dat is precies waar voor mij de uitdaging ligt: ik wil gezonde(re) koekjes! Benieuwd of het gelukt is?

Zoals ik net al zei wil ik gezonde(re) koekjes. Ik moet zeggen dat ik al heel veel recepten heb geprobeerd maar doordat er vaak een suikervervanger in gaat, blijven de koekjes chewy. En dat ik precies wat ik niet wil. Koekjes moeten knapperig en bros zijn, en lekker kruimelen!

healthy nut cookies
Eigenlijk is dit een combinatie van zo’n drie recepten + een beetje van mezelf. Zo gaat dat bij mij, ik kan me nooooit helemaal 100% aan het recept houden. Herkenbaar voor sommigen? Anyway, dit was gelijk een succes! Sowieso de geur van versgebakken koekjes is al to die for maar deze koekjes zijn knapperig, gezond én super lekker! Gelukkig was ik zo slim om de hoeveelheden die ik had gebruikt op te schrijven want als je aan het experimenteren bent gaat dat nog wel eens fout ;)

Voor deze koekjes heb ik half volkoren bloem, half tarwe bloem gebruikt in het kader van gezonde koekjes. Maar je kunt hier ook alleen tarwe bloem of alleen volkoren bloem van maken (of ander soort). Ik heb appelstroop gebruikt maar je kan ook prima een andere stroop gebruiken. Geen stroop? Dan zou ik meer suiker gebruiken maar dan zou ik ook meer boter of olie gebruiken omdat het deeg anders te droog wordt. Voor de suiker heb ik palmsuiker gebruikt, dit is een ‘gezonde’ suiker. Ben je niet zo met gezonder bakken bezig kun je ook prima bastaardsuiker gebruiken. Een druppeltje aroma (van dr oetker) kunnen de koekjes nog wat meer smaakt geven. Voeg toe wat jou lekker lijkt!

healthy nut cookies
Benodigdheden voor +/-6 koekjes
50 gram bloem
Zout
Bakpoeder
Theelepel kaneel of koekkruiden
30 gram noten (meer kan altijd!)
5 ml olie
15 gram boter
25 gram stroop
10 gram suiker

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 175 ᵒC.

healthy nut cookies
Begin met de noten te roosteren. Die hoeft niet maar is wel lekker! Rooster de noten op halfhoog vuur totdat je ze begin te ruiken.

healthy nut cookies
Laat ze afkoelen en hak ze in stukjes.

healthy nut cookies
Doe in een bakje de stroop, suiker, olie en boter en meng tot een glad mengsel.

healthy nut cookies
Doe hierbij de bloem, zout, bakpoeder, kaneel of koekkruiden en noten en meng tot een deeg. Je kunt het deeg een half uurtje in de koelkast leggen zodat de koekjes wat makkelijker te vormen zijn, maar als je net zoveel geduld hebt als ik kun je ook gelijk beginnen vormen.

healthy nut cookies
Verdeel het deeg in stukjes, draai en balletjes van en druk deze op de bakplaat uit. Zoals je op de foto ziet krijg je zo niet de mooiste koekjes maar omdat het maar een klein beetje deeg is en er noten inzitten is het moeilijk om uit te rollen en dan vormpjes uit te steken.

Bak de koekjes ongeveer 15 minuten in de oven. Kijk regelmatig naar de kleur want iedere oven is anders! Wanneer de randen net niet erg bruin zijn vind ik ze goed, maar als je van minder knapperige koekjes houdt zou ik ze er wat eerder uithalen. Heb geduld en laat ze nog even afkoelen voordat je aanvalt, al is dat heel moeilijk want ze ruiken (én smaken) super lekker!

5 gedachtes over “Recept: Healthy Nut Cookies

  1. dit ziet er super lekker uit! ga ik zeker eens proberen :)
    Ik las dat je een pindakaas fan bent, kijk zeker eens naar de pindakaas en jam cupcakes die ik maakte (ze zijn wel niet zo gezond als je koekjes)..
    Groetjes Britt

Geef een reactie

