Recept: Banaan-pindakaas Bites

banaan pindakaas bites

Bananen, ik heb er een soort van haat-liefde verhouding mee. De ene keer eet ik ze elke dag en de andere keer liggen ze een week lang in de fruitschaal zonder dat ik er überhaupt naar kijk. Dat laatste was nu ook zo. Ze lagen er al 1,5 week en ze waren verrassend genoeg niet eens pikzwart. Ik kreeg ineens een genius ingeving (al zeg ik het zelf): banaan-pindakaas bites!

Banaan en pindkaas. Wie kent het niet?! Hier hier kon je ook lezen dat banaan en pindakaas een vaak gebruikte combinatie is. Op brood vind ik het echt niet te nassen maar plakjes banaan en een onbeschofte grote lik pindakaas erop past meer in mijn straatje. Ook een manier om fruit te eten toch?!

banaan pindakaas bites

Ik heb geen flauw idee hoe ik op dit idee kwam. Geen internet, geen kookboeken, niets kwam eraan te pas. Alleen een zonnige dag in januari waarbij ik de hond uitliet in het bos. Misschien moet ik dat eens vaker doen?!

Anyway, ik was eigenlijk zo benieuwd naar het resultaat dat bij ik thuiskomst gelijk ben begonnen. Soms heb ik dingen perfect in mijn hoofd en blijkt het op een één of andere manier onmogelijk om uit te voeren. Beetje huiverig was ik hierbij ook maaaar, het is gewoon gelukt! Precies zoals ik in mijn hoofd had. Het resultaat: healthy banaan-pindakaas bites. Gezond door de banaan, suikervrije pindakaas en 86% cacao chocolade.

banaan pindakaas bites
Benodigdheden voor circa 6 bites:
1 banaan (probeer een dikke banaan uit te zoeken)
+/- 35 gram pindakaas
+/- 30 gram chocola (bij voorkeur zo puur mogelijk)
Evt toppings zoals nootjes, hagelslag, spikkeltjes etc.

Bereidingswijze:
Pel de banaan, snij de kontjes eraf en snij de rest van de banaan in stukjes van ongeveer 4 cm.
banaan pindakaas bites

Pak een appelboor (een mesje of achterkant van een theelepeltje kan ook) en maak een gat in de banaan. Doe dit voorzichtig want de banaan kan scheuren!
Nu komt een lastig klusje: de pindakaas erin doen.
banaan pindakaas bites

Ik had het geluk dat de pindakaas redelijk droog was en ik deze als het ware kon rollen tot een rolletje en deze zo in de banaanstukjes kon zetten. Gaat dit bij jou niet zijn er twee opties: met een mes vullen of een plastic zakje pakken, pindakaas erin doen (naar een hoekje toe) en een putje van het hoekje knippen. Zo krijg je een soort van spuitzak.
banaan pindakaas bites

Breek of snij de chocola in kleine stukjes en smelt deze in de magnetron. Roer wel een paar keer tussendoor goed door zodat de chocola niet kan gaan aankoeken.
banaan pindakaas bites

Doop één kant van het banaanstukje in de chocola, dan de andere kant en rol vervolgens de zijkanten door de chocola (chocoladevingers alert!). Als je nog een topping wil rol je de bite er nu doorheen.
2014-01-05 11.18.03banaan pindakaas bitesbanaan pindakaas bitesbanaan pindakaas bites

Leg de bites op een snijplank of bordje waar je een sukje bakpapier of aluminiumfolie op heb gedaan en zet ze in de koelkast zodat de chocola hard kan worden.
banaan pindakaas bites

Een half uurtje later zijn ze ready to eat!
banaan pindakaas bites

5 gedachtes over “Recept: Banaan-pindakaas Bites

Geef een reactie

