Recept: Risotto met spinazie, zongedroogde tomaat en geitenkaas

risotto met spinazie en geitenkaas
Als je weleens van die kookprogramma’s kijkt dan weet je dat risotto vaak je doodvonnis betekend. Het luistert er nauw. Het moet niet te nat en niet te droog zijn. Wel gaar, maar met een kleine bite. Wat een gedoe! Ik doe het vast he-le-maal verkeerd, maar ach, dit recept is me een partij lekker!

Door al die kookprogramma’s werd ik aardig afgeschrikt om überhaupt risotto te proberen. Maar toen ik al een paar lekkere recepten in de Allerhande had gezien dacht ik: dit moet toch niet zo moeilijk zijn? Ik wilde het gewoon een keer proberen. Mislukte het, was het oké (wel jammer natuurlijk) maar dan wist ik gewoon dat het niet voor mij als hobbykok was weggelegd. Maar het mislukte helemaal niet, het wel onwijs lekker!

Waarschijnlijk zal een echte kok het niet te eten vinden en zal zeggen dat ik het op een foute manier klaar maar maar hé, ik ben geen chefkok van een vier sterrenrestaurant. Ik ben gewoon een hobbykok. En voor een hobbykok is dit goed.

De risotto was een succes en in de loop van de tijd hebben we zat recepten (of ideeën) uitgeprobeerd. Met spinazie, prei of courgette. Met parmezaan of geitenkaas. Eigenlijk allemaal lekker maar er is er toch wel één die er uit springt: de risotto met spinazie, geitenkaas en zongedroogde tomaten.

Sowieso vinden wij hier thuis geitenkaas al super lekker. Met geitenkaas vind ik het een beetje: je houdt ervan of niet. Hou je er niet van? Dan kun je ook prima roomkaas gebruiken! Spinazie en risotto zijn een geweldige combinatie en de zongedroogde tomaten maken het helemaal af.

risotto met spinazie en geitenkaas
Benodigdheden voor 4 personen
300 gram risottorijst
600 gram gewassen bladspinazie
1 grote ui of 1 kleine uien (+ evt knoflook)
1 á 2 bouillonblokjes (ligt eraan hoe zout je het wilt)
200/250 gram zachte geitenkaas
Potje zongedroogde tomaten
Peper en zout
Evt nog kaas

Bereidingswijze:
risotto met spinazie en geitenkaasrisotto met spinazie en geitenkaasrisotto met spinazie en geitenkaas
Als eerst gaan we de spinazie even wokken zodat het slinkt. Ik doe dit als volgt: ik zet een pan met een beetje olie op het vuur en laat deze heet worden. Ik voeg dan de spinazie toe, voeg wat peper en zout toe, en wacht een minuutje of 1½ – 2. Nu ga ik roeren en wacht ik totdat het grootste deel is geslonken. Dan begin ik weer van voor af aan (en laat het portie eerder gewokte spinazie erin zitten).

risotto met spinazie en geitenkaas
Ik zet een vergiet klaar en laat de spinazie nog verder uitlekken.

risotto met spinazie en geitenkaas
Ondertussen snij ik de ui.

risotto met spinazie en geitenkaas
Ik verwarm weer in de pan wat olie en bak de ui glazig. Dan voeg ik de risottorijst toe en bak deze een minuutje of 2 mee. Ondertussen maak je ongeveer 900 ml/1 liter bouillon. Vaak gooi ik de maatbeker gewoon vol.

risotto met spinazie en geitenkaas
Ik zet het vuur laag, wacht even, en giet dan net zoveel bouillon erbij totdat de rijst nét onder de bouillon staat. Het water moet zachtjes pruttelen, niet koken! Leg een deksel op de pan.

risotto met spinazie en geitenkaas
Wanneer dit eerste portie bouillon is opgenomen roer je, en voeg je nu telkens ongeveer 1 soeplepel bouillon toe totdat de bouillon weer is opgenomen. Dit duurt bij mij ongeveer 4-5 minuten, maar hangt af van hoe hoog je het vuur hebt staan en of je een deksel op de pan hebt.

Ondertussen snij de zongedroogde tomaat in kleine stukjes en verbrokkel je de geitenkaas.

Wanneer de risotto gaar is. Voeg je de spinazie en zongedroogde tomaat toe en verwarm je dit even mee. Als dat ook warm is verdeel je de geitenkaas over de risotto en schep je deze er doorheen zodat het smelt.

risotto met spinazie en geitenkaas
En nu smullen met eventueel nog wat extra kaas!

Heb jij weleens risotto gegeten?

5 gedachtes over “Recept: Risotto met spinazie, zongedroogde tomaat en geitenkaas

Geef een reactie

