Recept: Low fat kwarktaart

2014-01-10 15.54.29

Kwarktaart, ik hou ervan! Het is lekker fris en super makkelijk. Iedereen kent denk ik wel de pakjes van Dr.Oekter waar je volgens mij alleen wat slagroom en boter aan hoeft toe te voegen. Een kind doet de was toch?! Alleen ik vind het vooral leuk om zélf aan de slag te gaan. Deze kwarktaart heb ik al een paar keer gemaakt en valt keer op keer goed in de smaak. En een meevallertje: low fat!

Een kwarktaart valt altijd wel in de smaak denk ik. Doordat de taart lekker fris is en luchtig valt hij ook niet zo zwaar op de maag. Je kunt met kwarktaart echt alle kanten op. Een bodem van speculaas tot lange vingers. Vulling met sinaasappelsap tot rode vruchten. Je kunt het zo gek niet maken of het kan wel. Super handig natuurlijk want zo kun je elke keer weer een andere twist geven aan je kwarktaart.

Zoals vele (denk ik) begon ik met de pakjes van Dr.Oetker. Heel simpel maar ik vond vaak de bodem te dun en de taart de gelly. Als je het schoteltje heen en weer bewoog dan kon het zo ‘drillen’. Ook vond ik het vaak mierzoet. Ik ben wel een zoetekauw maar ook ik heb grenzen. Ik ben toen zelf op zoek gegaan naar recepten en het bleek super simpel te zijn. Ik kan zelf de dikte bepalen van de taart, de smaak en het gelly gehalte. Prima!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de precieze grammen niet meer weet. Vaak gaat het ook een beetje op gevoel. Een kwarktaart luistert gelukkig niet nauw. Probeer daarom een beetje te spelen met de grammen. De bodem is lekker dik en de kwarkvulling niet te zoet. Dit recept is zoals ik al zei low fat. Dit komt door de Maria kaakjes, halvolle boter, optimel kwark en magere kwark en klopklop in plaats van slagroom. Ik hoop ooit een lekkere low sugar te kunnen maken!

Probeer je ingrediënten naar je eigen zin te zetten. Wil je een perzikkwarktaart? Gebruik dan perzikkwark. Geen Maria kaakjes in huis? Digestives of speculaas is ook super lekker!

Benodigdheden voor een springvorm van 20 cm.
125 biscuitjes
55 gram boter
300-350 gram kwark
½ zakje klopklop + melk
3,5 blaadje gelatine

Bereidingswijze:
•Het leukste van heel het maken: de kaakjes/koekjes kapot slaan! Ik doe ze in een grote diepvrieszak, haal al het lucht eruit en doe er een knoop in. Dan mep ik er lekker op los met de deegroller of vleeshamer. Ik vind het niet erg als er nog een paar stukjes koek in zit maar als je dat liever niet hebt kun je beter het in een machine fijnmalen.

•Je smelt de boter en doe dit bij de koekkruimels. Bekleed de springvorm met bakpapier en doe je koekkruimels erin. Druk met de bolle kant van een lepel de koekkruimels goed aan zodat de bodem stevig en compact is. Zet de bodem ongeveer 30 minuten in de koelkast.

•Doe de kwark in een bak (ik deed ¾ aardbeienkwark en ½ naturel kwark). Maak in een andere bak de klopklop volgens de aanwijzingen op het pak. Let erop dat je de helft van de melk moet gebruiken!

•Meng nu de klopklop met de kwark door het luchtig met een spatel om te vouwen.

•Leg de gelatine in koud water voor 5 minuten. Volg nu de aanwijzingen op de verpakking van de gelatine.

•Doe eerst een klein beetje gelatine bij het kwarkmengsel en later de rest. Nu doe je het kwarkmengsel in de springvorm, strijk je het een beetje glad en zet je het in de koelkast voor ongeveer 1 tot 2 uur.

2014-01-10 15.53.08

Eet smakelijk!

3 gedachtes over “Recept: Low fat kwarktaart

Geef een reactie

