Recept: Appelcake met crumbletopping

appelcake met crumble toppingElke keer als ik een cake maak wil ik niet in hetzelfde terugvallen. Ik wil geen standaard cake, ik wil een cake met nét wat extra’s. En dat is gelukt! Het werd een appelcake met een crumble topping.

Zoals ik net al zei: ik wil altijd nét even wat anders. Mij zul je niet snel 2 (of 3) keer hetzelfde recept zien maken. Behalve als het natuurlijk gewoon super lekker is en ik wat minder tijd heb. Ik hou van experimenteren!

Ik bedacht me wat voor cake/brood-cake in deze week zou maken. Ik probeer namelijk elke week wel wat te maken zodat het gezin hier en daar wat mee kan nemen naar het werk en hun oordeel erover kunnen vellen. Ik wilde sowieso iets met fruit doen. Iets met banaan had ik al gedaan. De keus was toen al snel gemaakt want iets anders dan appels hadden we niet in huis. Oké het werd een appelcake. Maar dat is juist zo saai!
appelcake met crumble topping

Al heel snel plopte er het woord ‘crumble’ in mijn hoofd. Ik hou heel erg van een appelcrumble (maar eet het eigenlijk nooit), het knapperige van die crumble en het zachte van die appel. Yum! Ik ben op zoek gegaan naar recepten voor een crumble en heb het hier en daar wat aangepast naar een iets gezonder alternatief. Geen kilo’s roomboter en suiker maar een beetje kwark, palmsuiker en jawel, onwijs slecht maar toch heb ik het gedaan: zoetstof. Als je dit niet wilt gebruiken zou ik wat meer palmsuiker gebruiken. Proef gewoon lekker (want dan is helemaal geen straf) en je ontdekt zelf wanneer het zoet genoeg is.

Het resultaat was een onwijs lekkere appelcake. Een beetje zompig van de binnenkant, net gaar kun je wel zeggen. En een heerlijke knapperige crumble aan de bovenkant. Hou er wel rekening mee dat de crumble topping best snel oud wordt. Maar volgens mijn fijnproevers deed dat niet onder voor de smaak.

appelcake met crumble topping

Benodigdheden voor een mini cakevorm (grote cakevorm? Doe het keer 3 en verdubbel ongeveer de baktijd. Dit moet je wel goed in de gaten houden omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb. Gebruik satéprikker-test om te checken of de cake gaar is!)
Cake:
75 gram boem
Mespuntje zout
Theelepel bakpoeder
Grote snuf kaneel
35 gram boter
35 gram appelmoes
25 gram agavesiroop
35 gram suiker
100 gram appel

Crumbletopping:
15 gram boter
15 gram kwark
10 gram suiker
1 kleine theelepel zoetstof
60 gram bloem

Bereidingswijze:
Cake
•Verwarm de oven voor op 175ᵒC. Schil de appel en snij hem in stukjes.
•Meng de natte ingrediënten en de droge ingrediënten in aparte kommen.
•Doe de droge ingrediënten bij de natte en meng met een spatel. Doe als laatst de appel erbij en meng weer luchtig met een spatel
Crumble topping:
•Smelt de boter in de magnetron en meng hierbij de kwark, suiker en zoetstof.
•Doe nu de havervlokken, bloem en kaneel erbij. Meng met je vingertoppen tot een crumble.

•Vet de mini cakevorm in en bak de appelcake ongeveer 30 minuten in de oven.

appelcake met crumble topping

3 gedachtes over “Recept: Appelcake met crumbletopping

Geef een reactie

