Recept: chocoladecake met bosbessen

gezonde chocoladecake
Het was weer eens tijd om wat lekkers te bakken! Dit recept is een beetje geïnspireerd op het bananabread. Ik vond de bosbessen daarin zo lekker dat ik besloot gewoon nog iets te maken met bosbessen. Dit is het uiteindelijk geworden. Geen beauty maar daarom niet minder lekker!

Wat zou ik deze keer eens gaan maken? Het bananabread was natuurlijk met banaan en was erg luchtig. Ik wilde eigenlijk een soort van cake maken. Zonder banaan, met bosbessen. Het leek mij wel leuk om een chocoladecake te maken. Weer eens heel wat anders en weer een uitdaging!

Na wat recepten bekeken te hebben op internet heb ik gewoon een paar gecombineerd, as always. In het ene recept zit chocola, terwijl ik met cacao wilde. In het andere recept zit weer te veel suiker en ga zo maar door. Doordat ik altijd een stuk of 3 recepten combineer blijft het altijd de vraag of het wel goed lukt. Zo kan de smaak niet zijn wat ik wilde, of het is een mega compacte cake.

Gelukkig lukte deze cake in één keer goed. Er zijn altijd wel wat verbeterpunten maar in ieder geval was hij lekker genoeg om te delen.

gezonde chocoladecake

De cake is met cacao gemaakt waardoor het wel een chocoladecake is geworden maar niet met een hele aanwezige chocoladesmaak. Ook heb ik palmsuiker gebruikt in plaats van ‘gewone’ suiker omdat dat gezonder is. Ook heb ik de slagroom vervangen door kookroom. Simpelweg omdat we dat wel in huis hadden en slagroom niet. In recepten voor het avondeten vervang ik slagroom vaak ook door kookroom en dat gaat (tot nu toe) altijd goed. Dus waarom nu niet?!

Ik moet wel wat bekennen. Ik dacht dat ik het briefje met het recept per ongeluk had weggegooid. GELUKKIG kon ik dat vinden maar ik zag dat ik niet de oventijden heb opgeschreven. Deze zijn dus geschat (ik weet het ongeveer nog wel) + het is voor een mini cakevorm. Ik adviseer je om de tijden in het geheel gewoon wat langer te maken. Gewoon met een satéprikker prikken en als deze er schoon of niet plakkerig uitkomt is de cake gaar.

Mijn favoriet was de bovenkant. Hmmm , lekker die nootjes! De cake is héél erg gerezen waardoor er eigenlijk alleen maar nootjes aan de zijkanten zitten. Wil je ook nootjes bovenop hebben kun je proberen om het beslag  min 1 lepel in de vorm te doen, dan nootjes erover, de lepel beslag erover en dan weer nootjes. Als je cake gaat rijzen komen de onderste nootjes (hopelijk) naar boven. Let wel op dat je dan meer nootjes nodig hebt.

Benodigdheden voor 1 kleine cake (wil je deze in normale grootte maken? Verdriedubbel het recept dan en verdubbel de oventijd. De ik zou de cake wel goed in de gaten houden omdat ik het zelf natuurlijk niet precies weet. Controleer met een satéprikker of de cake gaar is!)

gezonde chocoladecake

50 gram (room)boter

50 gram (palm)suiker

1 ei

100 ml slagroom

60 gram bloem

3 eetlepels cacaopoeder

Zout

1 theelepel bakpoeder

50 gram bosbessen

25 gram (of meer) noten (naar keuze)

Bereidingswijze:

•Verwarm de oven voor op 180 ᵒC. Mix de boter met de suiker. Doe daarna het ei erbij en mix het beslag luchtig. D

•Doe de slagroom erbij en mix het nog even. Doe in een zeef de bloem, cacao, bakpoeder en zou en zeef dit voorzichtig er doorheen. Vouw dit als het ware door het beslag heen zodat het beslag luchtig blijft. Als laatst vouw je de bosbessen er doorheen. Hak de noten fijn.

•Doe het beslag in een (beklede of ingevette) bakvorm en strooi de gehakte noten erover heen. Zet de cakevorm in de voorverwarmde oven voor 25 minuten. Verlaag dan de temperatuur naar 150 ᵒC en bak de cake nog 40-45 minuten . Hou vast dat een satéprikker er schoon uit moet komen als je deze erin prikt. Laat de cake afkoelen en haal hem na 15 minuten uit de vorm en laat verder afkoelen op een rooster.

gezonde chocoladecake

Zoals ik al zei: bij mij was de cake héél erg gerezen. Het is zeker niet de mooiste cake (eigenlijk is het een lelijk mormel) maar lekker was ‘ie wel!

7 gedachtes over “Recept: chocoladecake met bosbessen

  1. Wauw. Ziet er goed uit. Recepten die er zo uitzien zijn inderdaad vaak het lekkerst :). Wat zijn trouwens de afmetingen van het cakevormpje wat je gebruikt hebt?

Geef een reactie

