Recept: Susanne Omelet

2014-01-14 17.57.54
Tsja ik weet niet wat voor benaming ik dit anders moet geven. Het is dé beroemde omelet hier in huis. Schijnbaar kan alleen ik hem lekker maken.

Het begon dat we een keer een kip hadden voor bij de nasi. Geen probleem dacht ik, dan maken we toch een omelet?! Zo gezegd zo gedaan, ik maakte een omelet. Omdat we het bij de nasi aten ging er een beetje kepjap en sambal doorheen. Iedereen was laaiend enthousaist. Die kip, die zagen we nooit meer terug in de nasi. Hét Susanne omelet was het helemaal. Niets meer en niets minder.

Maar er is ook wel een keer dat ik niet mee eet. Wat dan?! Tsja dan moet mijn moeder het zelf maken. Ook al heb ik tig keer uitgelegd hoe ik hem maak: beetje van dit, snufje van dat, beetje van zo. Maar nee hoor. Wanneer deze omelet door iemand anders wordt gemaakt, wordt er achteraf átijd gezegd: hij smaakte niet zoals het hoort. Sorry mam, I’m the best.

2014-01-14 17.45.38

Het is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met oma’s draadjesvlees. Oma moet het maken anders vind ik het niet lekker. Hetzelfde met deze omelet: ik moet hem maken anders is hij niet lekker. Ik klaag niet hoor! Ik vind het wel leuk om te horen (wie niet?!)

Veel meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Het is gewoon een omelet met van alles wat. Ik wilde eigenlijk zeggen dat het een chinees tintje heeft maar omdat ik echt niets weet over kruiden kan ik daarover denk ik geen betrouwbare uitspraken doen.

Zal ik nu maar gewoon het recept geven?

Benodigdheden voor een omelet van 1 ei:

1 ei
scheutje melk

theelepel Ketjap

flinke snuf Kerriepoeder

flinke snuf Paprikapoeder

Peper

mespuntje sambal

Bereidingswijze

•Kluts het ei met een scheutje melk

•Doe er op gevoel de ketjap, kerriepoeder, paprikapoeder, peper en sambal doorheen.

•Verwarm wat olie of boter in een pannetje en zet het vuur op halfhoog, liever íéts lager dan halfhoog.

•Leg een deksel op de pan en wacht totdat het ei gestold is en de onderkant mooi brui

•Nu het lastigste: heel omdraaien! Zoals je ziet is het mij niet helemaal gelukt. Maar het gaat om de smaak!

•Laat het omelet nog even op het vuur staan en hij is klaar!

2014-01-11 18.35.06

Dé beroemde Susanne omelet. Yum!

2 gedachtes over “Recept: Susanne Omelet

Geef een reactie

