Recept: Cruesli met kokos en noten

2014-01-14 15.30.48
Soms heb je weleens wat in je hoofd dat je wil maken. Dat had ik deze keer ook: Cruesli moest het worden. Maar ik had geen recept, en ik had ook geen zin om die op te zoeken. Ik had gewoon zin om lekker zelf te experimenteren.

Wist je trouwens dat Cruesli de merknaam is? Want alle supermarkten die een eigen merk Cruesli hebben noemen het namelijk krokante muesli. Cruesli is dus een merknaam van Quaker, die ook havermout maakt. Hebben ze wel goed gedaan trouwens. Mensen noemen het gewoon Cruesli terwijl ze waarschijnlijk krokante muesli eten.  Maar cruesli klinkt gewoon veel leuker dan krokante muesli.  Oké ik raait nu een beetje door. Dus gewoon cruesli.

Ik heb vroeger wat pakken cruesli versleten… phoe! Het aller aller lekkerst was wanneer er een nieuw pak aangebroken werd.  Het euforische gevoel van het openmaken van een nieuwe zak. De grootste bonken zaten nog in de zak. En die waren voor moi! Gheghe, heb ik weer mooi voor elkaar denk je dan.  Moet je wel het zo uit kienen dat jij degene bent die de zak open kan maken. Vergt wat ervaring maar hé, je krijgt er een feeling voor, dat beloof ik je ;)

Ik had er trouwens ook een houtje van om de rozijnen/noten/chocola er uit te snoepen. Tsja, ging gewoon vanzelf! Ook standaard: ¾ cruesli, ¼ yoghurt. We eten namelijk géén yoghurt met cruesli maar cruesli met yoghurt. Zo hoort het gewoon.

8710398016164_0

Sorry, ik werd een beetje meegesleept…

Cruesli dus. Ja dat moest het worden vandaag. Gewoon old school zelf proberen en doen. Beetje van dit, beetje van dat, beetje van zus, beetje van zo (doe ik vaak, moet gewoon mijn motto worden denk ik). Het was een beetje gokken met de oventijd. Het komt er namelijk redelijk zacht uit maar net als koekjes hardt het dan nog uit. Laat je het te lang erin zitten dan breek je je tanden erop. Laat je het te kort erin zitten heb je een krokante stukjes. Gelukkig was het goed gegaan en had ik brosse, knapperige, niet te zoete brokken cruesli. Precies zoals ik wilde.

En dat is waarom experimenteren zo leuk is uiteindelijk: als het uitpakt zoals je in gedachten had.

Benodigdheden voor een klein potje:

40 gram havermout

30 gram (volkoren)bloem

10 gram noten

15 gram geraspte kokos

10 gram (palm)suiker

zout

10 gram appelmoes

30 gram boter

Bereidingswijze:

•Verwarm de oven voor op 170ᵒC.
•Meng alle droge ingrediënten. Meng in een aparte kom de natte ingrediënten en zet voor het gemak deze even in de magnetron zodat de boter smelt. Doe nu de natte ingrediënten bij de droge en meng dit goed.
•Bekleed een bakplaat mat bakpapier en druk het mengsel met een vork of lepel goed aan. Je moet er als het ware een grote ‘koek’ van maken.
•Zet het ongeveer 20-25 minuten in de oven. Maak halverwege met een vork brokken (goot of klein, dat is aan jou) door de koek een beetje los te maken.

Ik zou wel bij de oven blijven want iedere oven is anders en dit luistert erg nauw. Over het algemeen kun je zeggen dat wanneer de cruesli mooi goudbruin is of bruine randjes begint te krijgen, goed is.

2014-01-14 12.55.49

Hou je meer van noten dan van kokos of andersom? Vervang gewoon een deel van het ene ingrediënt door het andere!

4 gedachtes over “Recept: Cruesli met kokos en noten

Geef een reactie

