Recept uit….Allerhande, Plaattaart met tonijn en courgette

plaattaart tonijn courgette
Zoals elke maand wacht ik weer met smacht op de allerhande. Niet dat het een culinair kookboek is, maar het is gewoon een leuk blaadje om bij een kopje thee te lezen. Niet heel vaak maak ik iets uit de allerhande maar in de editie van de maand januari stond er wel een recept in dat me gelijk aansprak: de plaattaart met tonijn en courgette.

Plaattaarten zijn nooit echt mijn favoriet geweest. Ik weet echt niet waarom. Het wordt vaak gemaakt met hartige taartdeeg of bladerdeeg: dat lust ik. Ei: dat lust ik. En verschillende toppings, als het een beetje mn smaak is, lust ik dat ook. Maar nee, het idee dat het een kruising is tussen een pizza en een hartige taart maakt me niet echt enthousiast. Doe mij gewoon of een pizza of een hartige taart. Geen moeilijk gedoe.

plaattaart tonijn courgette

Maar toch sprak mij dit recept aan. Waarom?! Nou, ten eerste een beetje door mn moeder. Dit recept leek haar heel lekker. En ja, je moet ook een beetje luisteren naar de mensen die het, naast jezelf, ook moeten eten. Maar wat mij aansprak was gewoon wat in de titel stond: tonijn en courgette.  Ik vind tonijn (uit blik ja) echt lekker en die courgette is één van mijn favoriete groente. Ach, en voor een zondag leek me dit best een lekker recept om te proberen.

Uiteindelijk vond ik hem echt wel lekker! Niet heeeel lekker, maar lekker genoeg voor op de zondag voor een keertje. De bodem was lekker knapperig en zuivelspread maakte het geheel nog een beetje extra lekker.  Ik moet zeggen dat ik de tonijn en courgette niet echt kon proeven. Maar dat is ook wel logisch als je je bedenkt dat het eigenlijk een heel papje wordt. Courgette en tonijn zijn best flauw van zichzelf dus ik zou er wel voldoende

Benodigdheden voor 1 plaattaart voor 4 personen:
2014-02-01 11.05.43

Bereidingswijze:
2014-02-01 11.05.58

Tips:

Ingrediënten: In plaats van slagroom nemen we kookroom (light). En in plaats van verse roomkaas met kruiden nemen we Philadelphia kruiden of bieslook (light). Beter voor de lijn!

Stap 1: Courgette is een groente met veel vocht. Daarom is het handig als je de geraspte courgette in een vergiet doet en met de bolle kant van een lepel het vocht eruit perst. Hetzelfde geldt voor de tonijn.

Stap 3: Lees ‘eventueel’ maar niet. Gewoon wat zout erin!

4 gedachtes over “Recept uit….Allerhande, Plaattaart met tonijn en courgette

Geef een reactie

