Recept: fruity teacake

fruity teacake
Toen Annemerel het recept van haar bananabread postte verwees zij naat de website BBC good food. Ik ben gelijk een kijkje gaan nemen en oh my, wat een lekkere recepten. Ik ben altijd wel op zoek naar wat gezonde(re) recepten en deze fruity teacake past precies daarbij!

Ik als echte thee fan was hier natuurlijk gelijk enthousiast over! Het gedroogd fruit moet weken in de thee (het liefst een hele nacht) zodat deze de thee opnemen. Ik had geen flauw idee hoeveel het naar thee zou smaken maar hé, het is het proberen waard! Uiteindelijk smaakte het niet echt naar thee maar toch had de cake iets heel lekkers, iets eigens.

De gedroogde vruchten waren heerlijk zacht en vol van smaak. Dat mag natuurlijk ook wel als ze een hele nacht hebben geweekt in de thee. Ik heb gewone engelse thee gebruikt. Wel heb ik er wat suiker bij gedaan omdat ik zelf ook altijd thee met suiker (eigenlijk zoetjes) drink. De thee die de vruchten niet hebben opgenomen heb ik gewoon bij het beslag gedaan waardoor ik maar minimaal suiker erbij heb gedaan.

fruity teacake

De cake is erg zwaar door de vruchten maar wel heeeeel lekker! Zoals ik al zei kon ik de thee smaak niet echt terug vinden. Het lijkt me leuk om hier een keer in te variëren door groente thee te gebruiken! De cake was wel ietsjes droger dan ik gewend met maar eigenlijk vond ik dat helemaal niet erg. De gedroogde vruchten zijn heel zacht waardoor het niet té droog is.

Benodigdheden voor een mini cakevorm (grote cakevorm? Doe het keer 3 en verdubbel ongeveer de baktijd. Dit moet je wel goed in de gaten houden omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb. Gebruik satéprikker-test om te checken of de cake gaar is!)

150 gram gedroogd fruit of een mix van rozijnen

110 ml hete thee (ongeveer een kwartier getrokken) + evt suiker

25 gram boter

30 gram suiker

1 eiwit (of ½ heel ei)

110 gram zelfrijzend bakmeel

Snufje zout

Bereidingswijze:

•De avond van te voren (of 6 uur voordat je gaat bakken) maak je de thee en doe je het gedroogd fruit met de thee in een kom en dek je deze af.

•Verwarm de oven voor op 175ᵒC. Vet de cakevorm in.

•Meng de suiker met ei luchtig. Doe het zelfrijzend bakmeel erbij en spatel luchtig door. Doe nu de gedroogde vruchten + overgebleven thee erbij en meng nog een keer kort.

•Doe het beslag in de cakevorm en bak ongeveer 30-45 minuten in de voorverwarmde oven.

fruity teacake

4 gedachtes over “Recept: fruity teacake

  1. Hmmm, ik wil eigenlijk heel graag eens bananenbrood proberen, alleen denk ik telkens dat ik daar geen tijd voor heb ofzo. Jij hebt ook een lekker recept!

    1. De fruit is wel zoet maar het beslag van dr cake niet. Vandaar dat er ook maar een beetje suiker doorheen zit. Ik zou zeggen: probeer het zonder suiker te maken! Experimenteren is altijd leuk :)

Geef een reactie

