4x…Kip! Recept: Kipgyros

kipgyros
Een nieuwe categorie! 4x……. En je raad het al: die 4x kunnen elke keer weer anders ingevuld worden. Ik vind het uitproberen van recepten en het maken van foto’s en het uitschrijven erg leuk en het bevalt me erg goed om ze te delen! Maaaaar…., ik vond het tijd voor iets nieuws op mijn blog. Ik ben gaan brainstormen en al snel kwam ik hierop uit.

Het is de bedoeling dat er een week van maandag tot en met donderdag 4 recepten online komen die allemaal wat gemeen hebben. Om even een paar voorbeelden te geven: 4x tosti, 4x cake, 4x kip. Dan komt er dus 4recepten online die allemaal in die categorie passen. Ik weet niet hoe vaak ik zo’n week wil gaan doen, omdat het best veel tijd kost. Daar ga ik nog even over nadenken!

We trappen af met 4x….kip!

Ik hou echt niet van vlees maar een kipfiletje op z’n tijd kan ik waarderen. Zeker als er dan nog ‘iets’ mee gedaan is. Dus een saai gebakken kipfiletje met peper en wat zout, nee dat ook weer niet. Kipfilet uit de oven. Dat ik het helemaal! De kipfilet blijft zooooooo mals. Echt waar, als je het één keer zo hebt gegeten wil je niet anders meer. En heel fijn: het is zó makkelijk. Je maakt de kipfilet klaar, schuift het de oven in en een je hebt er 20-30 minuten geen omkijken naar. Scheelt weer omkijken naar een pan op het fornuis.

kipgyros

Genoeg over kip. Over naar de orde van de dag. Het recept!

Het was zondag en dan heb ik meestal zin in iets makkelijks. Ik heb dan gewoon geen zin om een uur in de keuken te staan. Maximaal een half uurtje vind ik genoeg. Kort in de keuken staan hoeft niet een ongezonde hap te betekenen, mijn voorkeur blijft uitgaan naar een voedzame en gezonde maaltijd.

Iedereen kent wel gyros. De Griekse specialiteit die bestaat uit in reepjes gesneden varkensvlees die gekruid en gegrild zijn. Het wordt in een pitabroodje gegeten met wat rauwkost en tzatziki of yoghurt. Klinkt heel makkelijk toch? En heel lekker? En heel gezond? Dat valt wel mee. Maar daar kunnen we wat aan doen! We vervangen gewoon het varkensvlees door kipfilet et voilà: een gezond broodje kipgyros!

Recept voor 2 personen:
4 pitabroodjes
2 tomaten
¼ komkommer
Sla
3 ons kipfilet
Gyroskruiden.

Saus:
Zuivelspread et bieslook of kruiden
(halfvolle) Mayonaise
Magere naturel kwark
Peper en zout

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 200ᵒC. Snij de kipfielt in reepjes en kruid met de gyroskruiden. Zet de kipfilet voor 20 minuten in de voorverwarmde oven.

• Snij de tomaat en komkommer in plakjes en rooster de pitabroodjes in de broodrooster.

•Maak het sausje door gelijke delen zuivelspread, mayonaise, en kwark te nemen. Ongeveer 40 gram per deel kun je nemen. Breng op smaak met peper en zout.

•Snij de pitabroodjes open en vul ze met sla, tomaat, komkommer en de kipgyros. Doe als laatst het sausje er in.

kipgyros

Je voelt je net een breedbekkikker als je zit moet opeten maar ohoh, wat is het lekker!

5 gedachtes over “4x…Kip! Recept: Kipgyros

Geef een reactie

