4x….Kip! Recept: Healthy Kipnuggets

kipnuggets
Kipnuggets staan bekend als een echte fastfood snack. Ik hou helemaal niet van fastfood en al helemaal niet van fijngemalen en vervolgens geperst kippenvlees. Je kunt dan ook al raden dat kipnuggets niet mijn ding zijn. Tenminste, die van de fastfoodketens (en uit de supermarkt tegenwoordig…) niet. Mijn eigen gemaakte healthy kipniggets wel! Mijn kipnuggets zijn gewoon gemaakt van kip. En niet van 74% kip en allerlei andere vieze onuitspreekbare dingen.

Zoals ik eerder al zei: kipfilet uit de oven is het helemaal! Normaal worden kipnuggets gefrituurd. Maar daar ben ik niet zo van + we hebben niet eens een frituur. Uit de oven worden de kipnuggets minstens zo lekker! Het geheim van dit recept is de yoghurt. Als je de in stukjes gesneden kipfilet daar een nacht of minstens 4 uur in laat ‘marineren’ worden ze nog malser! Geen idee hoe het komtmaar laten we het erop houden dat het gewoon zo is ;). Het makkelijke daarvan is dat je ook geen ei nodig hebt voor het plakken van het paneerlaagje. Over het paneerlaagje gesproken: het is jou feestje! (Hoe leuk?! Haha) Je kunt de kipnuggets met van alles paneren. Gewoon paneermeel, crackers, cornflakes, tucs of chips. Ik heb voor naturel doritos gekozen omdat hier geen rare toevoegingen in zit.

kipnuggets

Ik zal wel een tip geven: maar meer dan dat je denkt nodig te hebben want ze zijn binnen no-time op ;)

Benodigdheden voor 4 personen
400 gram kipfilet
Flinke scheut yoghurt (ik schat 100 ml)
Kruiden naar wens
150 gram chips, crackers etc

Bereidingswijze:
•Nacht/ paar uur van te voren! Snij de kipfilet in stukjes van een kipnugget grootte. Kruid de kipfilet naar wens en doe de yoghurt erbij. Dek het geheel af en zet het in de koelkast

NOTE: Ben je het vergeten of heb je toevallig geen tijd gehad om de kipfilet een paar uur van te voren in de yoghurt te zetten?! Geen probleem, je kan deze stap ook doen vlak voor het bereiden.

•Verwarm de oven voor op 200ᵒC. Haal de kipfilet uit de koelkast.

• Maal de chips in een grote diepvrieszak zo fijn mogelijk en doe er eventueel nog wat kruiden (paprikapoeder, chilipoeder, peterselie etc) bij.

•Doe per keer ongeveer 5 stukjes kipfiletstukjes in het paneermengsel. Houd de bovenkant goed zicht en schud de zak een beetje zodat de kipfiletstukjes goed gepaneerd zijn.

•Leg de kipnuggets op een bakplaat en bak ze voor ongeveer 25 minuten in de voorverwarmde oven.

kipnuggets

8 gedachtes over “4x….Kip! Recept: Healthy Kipnuggets

  1. De kipnuggets ga ik vanavond uitproberen! Er staat al een schaaltje kip in yoghurt klaar in de koelkast, ik ben benieuwd :) !

      1. Ze waren heerlijk! En veeel te snel op ;) Ook vriendlief was erg enthousiast!

      2. Fijn om te horen! Hier maken we ook altijd standaard te weinig, terwijl we altijd juist meer dan genoeg inkopen ;)

  2. Het ziet er echt heerlijk uit! Ik heb je genomineerd voor de Liebster Award. Ik heb er een blogpost over geschreven, laat me weten of je er iets mee doet of niet :)

Geef een reactie

