Recept: Appelkruimeltaart met dikke bodem

appelkruimeltaart met dikke bodem
Een verjaardag is natuurlijk altijd een goed excuus om aan de slag te gaan met taarten bakken. Toen ik in maart jarig was pakte ik deze kans dus met beide handen aan. Het leuke was ook nog dat de visite over 2 dagen verspreid kwam en ik dus twee taarten kon bakken! Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen ;) Dit was de eerste taart die ik maakte: een klassieke appelkruimel taart, maar wel met extra dikke bodem!

Deze taart bakte ik toen mijn opa en oma kwamen. Ze zijn al aardig op leeftijd en houden van niet te ingewikkelde baksels. Een appeltaart of appelkruimel taart is natuurlijk een echte klassieker. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die het niet lusten. Omdat ik de taart voor mijn opa en oma bakte wilde ik ook een beetje rekening houden met hun wensen. Eigenlijk was dat niet veel maar ze lieten doorschemeren dat een dikke bodem ze wel erg lekker vonden. Nou ik ook hoor! Stiekem is dat wel het lekkerste van de taart ;)

appelkruimeltaart met dikke bodem

Het was de tweede appelkruimel taart die ik ooit bakte maar dat was er niet aan af te proeven. Iedereen was het er over eens dat hij super lekker was. Precies goed! Wat wil je nog meer horen?

Benodigdheden voor een springvorm van 16 cm (voor 20 cm zou ik het recept keer 1,5 doen en voor 24 of 26 cm keer 2)
95 gram roomboter, op kamertemperatuur
185 gram zelfrijzend bakmeel
50 gram suiker
½ zakje vanillesuiker
½ ei
Snufje zout

Vulling:
300 gram appel
50 gram rozijnen
40 gram suiker
1 tl kaneel
1 el bloem
Paneermeel

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 160 ᵒC
•Mix de boter zacht en voeg de suiker en vanillesuiker een minuut luchtig. Voeg het ei toe en mix nog een minuutje.
•Voeg het zelfrijzend bakmeel en zout toe en mix tot een kruimeldeeg. Doe dit op een niet al te hoge snelheid want het kan ineens een klont worden!
•Hou 1/3 van het kruimeldeeg apart en maak van de rest een samenhangend deeg met je handen.
•Vet de springvorm in rol het deeg uit tot een lap en bekleed de springvorm met het deeg.
•Maak de appelvulling door de appels in stukjes te snijden en te mengen met de suiker, rozijnen, bloem en kaneel.
•Strooi een beetje paneermeel over de bodem van het deeg. Doe hierna de appelvulling erin en druk een beetje aan. Als laatst strooi je de achter gehouden kruimeldeeg erover heen. Bak de appelkruimel taart ongeveer 60 minuten in de oven. Wanneer de bovenkant te snel bruin begint e worden kun je de temperatuur wat lager zetten of de taart wat lager in de oven zetten.

appelkruimeltaart met dikke bodem

7 gedachtes over “Recept: Appelkruimeltaart met dikke bodem

  1. Lekker!! In plaats van paneermeel, kan je ook wat custard-poeder op de bodem strooien! Geeft ook een hele speciale, lekkere romige, smaak!

Plaats een reactie