Recept: Eenpersoons Quiche

eenpersoonsquiche
Toen ik nog op kamers zat moest ik natuurlijk ook voor mezelf koken. Ik vind koken erg leuk maar voor je eentje koken vind ik geen zak aan. Maar goed, het moet gebeuren! In de loop van de tijd kreeg ik steeds meer onder de knie wat lekker, makkelijk, snel en goed te portioneren was. Waaronder deze Quiche!

Ik ben altijd al gek geweest of hartige taarten en quiches. Toen ik dit typte bedacht ik me eigenlijk: wat is nou in hemelsnaam het verschil tussen een hartige taart en een quiche?! Ik ben er zelf namelijk ook niet erg vast in: de ene keer zeg ik quiche en de andere keer hartige taart. Van Google werd ik ook niet heel veel wijzer maar ik las wel iets over het verschil tussen zoet en hartig en zanddeeg en bladerdeeg. Of het klopt, wie zal het weten?!

eenpersoonsquiche

Oké even terug naar de hartige taart (of quiche?!). Zoals ik al zei ben ik erg gek op. Een hartige taart met bladerdeeg is niet mijn favoriet. Daarom maak ik het altijd met hartige taartdeeg of, nog lekkerder, maak ik zelf een deeg. Maar oké, ik moet eerlijk zijn: 9 van de 10 keer liggen er toch velletjes hartige taartdeeg te ontdooien op het aanrecht.

Op kamers bedacht ik me dat ik natuurlijk ook een hartige taart voor mezelf kon maken. Door de velletjes hartige taart is het heel makkelijk om kleinere porties te maken. En daarbij komt ook: het is makkelijk! Ik heb het vaak een dag van te voren gemaakt en de volgende dag weer in de oven afgebakken. Ook makkelijk als student: je kunt er van alles in doen. Heel handig voor alle restjes die je in de koelkast hebt liggen.

Dit is een hartige taart met gegrilde groente, geitenkaas en rauwe ham. In plaats van rauwe ham kun je natuurlijk ook bacon op spekjes gebruiken. In plaats van slagroom heb ik kookroom gebruikt, iets minder vet maar daardoor niet minder lekker!

Benodigdheden voor 1 quiche

2 á 3 plakjes hartige taartdeeg of bladerdeeg (hangt af van de grootte van je ovenschaaltje)
2 eieren
½ courgette
½ paprika
1 kleine ui
Cherrytomaatjes
3 gram zachte geitenkaas
3 plakken rauwe ham of bacon
50 ml kookroom (light)
Evt wat geraspte kaas

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 200 ᵒC en ontdooi de plakjes hartige taartdeeg
• Snij de courgette in plakjes, de paprika in stukjes en de ui in halve ringen.
• Grill deze in een grillpan. Ondertussen bak je de rauwe ham in een pan totdat deze knapperig is.
• Kluts de eieren met de kookroom tot een mengsel en breng op smaak met peper en zout.
•Vet een ovenschaaltje in en bekleed deze met de hartige taartdeeg. Prik er met een vork gaatjes in.
•Vul nu de quiche met de groente, cherrytomaatjes, rauwe ham en geitenkaas (verbrokkeld). Als laatste giet je het ei mengsel er over heen en maak je het af met nog wat geraspte kaas.
• Bak de quiche voor ongeveer 35-40 munten (afhankelijk van de grootte) in de voorverwarmde oven.

eenpersoonsquiche

6 gedachtes over “Recept: Eenpersoons Quiche

Geef een reactie

