Recept: Volkoren lijnzaad cranberry koekjes

volkoren lijnzaad koekje smet cranberry
Soms ben ik gewoon helemaal in een bakflow. Ik bak en ik bak en ik bak nog meer. De laatste tijd was ik helemaal into de koekjes. Sommige koekjes waren super lekker en sommige kon ik maar beter zo snel mogelijk vergeten. Deze koekjes gingen zonder twijfel mijn receptenmap in!

Ik heb dit recept al vaker gebruikt maar eigenlijk kwam het altijd een beetje op hetzelfde neer: met chocola, noten of rozijnen. Deze keer besloot ik volkoren koekjes te maken. Weer eens wat anders dan anders! Ik gebruikte ¾ volkoren bloem en ¼ gewone bloem. Met de lijnzaad en havervlokken erbij zijn dit hele voedzame koekjes. Ik vind het vooral leuk dat je ook echt textuur in de koekjes ziet. Je ziet echt dat er lijnzaad en volkoren bloem in zit. Dan voel je je gelijk een stuk minder schuldig wil je een keertje (of elke keer….) twee (of meer) koekjes pakken.

volkoren lijnzaad koekje smet cranberry

Ik heb geen suiker gebruikt in deze koekjes maar vloeibare zoetstof. Ja, die zoetstof met aspartaam. Niet gezond en niet goed voor je, I know, maar ik was benieuwd of dat werkte. En het werkte! Ik heb maar 1 tot 2 kleine theelepels gebruikt en de koekjes zijn wel een beetje zoet, maar niet té zoet. Je proeft nog goed wat van volkoren erin terug. Ik snap dat je niet deze zoetstof wil gebruiken of het niet in huis hebt. In plaats daarvan zou ik ongeveer 20 gram suiker toevoegen. Ik zeg: ongeveer. Want ik heb het natuurlijk niet uitgeprobeerd en iedereen heeft weer een andere smaak. Ik zou zeggen: proef gewoon een beetje van het deeg (goh, wat vervelend) en je proeft zelf wanneer je het zoet genoeg vindt.

volkoren lijnzaad koekje smet cranberry

Ik moet (weer) eerlijk bekennen dat ik de oventijd niet precies heb bijgehouden. Wanneer de buitenste randje van de koekjes een beetje bruin beginnen te worden (meer bruin dan goudbruin) dan zijn ze goed. Het duurt zeker niet langer dan 10-15 minuten dus een kleine moeite om erbij te blijven! Tijdschrift erbij en je zou de tijd nog vergeten ;)

Benodigdheden voor 5-6 koekjes
45 gram bloem (volkoren/patent, verhoudingen naar eigen keuze)
15 gram (lijnzaad/havervlokken)
5-6 theelepels boter
30 gram cranberry’s
Druppeltje canille essence
1 eetlepel melk
2 theelepels vloeibare zoetstof (of vervang door ongeveer 20 gram suiker)
Snufje zout

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 175 ᵒC.
•Meng de droge ingrediënten in een kom en in een andere kom de natte ingrediënten. Doe het bij elkaar en vorm er een bal van. Vorm koekjes en leg ze op de bakplaat.
• Bak ongeveer 10-15 minuten (hou goed in de gaten!) in het midden van de oven.

9 gedachtes over “Recept: Volkoren lijnzaad cranberry koekjes

  1. Lekker! Je hebt echt een leuke en lekkere blog! Haha
    Vaak staan er op blogs heel vaak veel dingen bij die me totaal niet lekker lijken maar bij jou ziet alles er goed uit!

Geef een reactie

