Recept: Kip-saté hapjes

kip-saté hapjes Met oud en nieuw hadden we van die lekkere mini hapjes. Je kent ze wel: worstenbroodjes, saucijzenbroodjes en kaasbroodjes. Bij de HEMA kwamen we ook kip-saté broodjes tegen. Die moesten we proberen. Het was even wat anders, maar ze waren super lekker. Dit heeft voor mij weer voor inspiratie gezorgd.

Ik wilde ze natuurlijk zelf maken! Ik bekeek de achterkant van de broodjes van de HEMA en zocht naar de ingrediëntenlijst. Die was natuurlijk belachelijk lang maar wat is wel zag was pindakaas. Toen wist ik eigenlijk al genoeg. Het is gewoon een soort van pindasaus wat er in de broodjes zit (want pindakaas is natuurlijk het hoofdingrediënt van pindasaus).

kip-saté hapjes

Een probleempje was de kip. Nou niet echt een probleempje maar meer een praktisch dingetje. Kipfilet is natuurlijk best wel duur en om een hele bak kipfilet de kopen speciaal voor deze hapjes vond ik eigenlijk iets te vel van het goede. Toen we eigenlijk wat kip over hadden zag ik natuurlijk de kans om hiermee de kip-saté hapjes te maken.

Dit was weer eigenlijk gewoon een probeerseltje. Kan goed aflopen of slecht. Nou ik zal je vertellen: dit had gewoon een PERFECTE afloop. Echt, soms bak of kook ik dingen die gewoon lekker zijn, of erg lekker (of niet lekker..). Maar soms zit er iets bij waarvan je denk: WAUW. En dit recept was dat precies. Het was gewoon WAUW. Ik had niet verwacht dat de eerste poging gelijk zó lekker zou zijn. Het waren maar een paar hapjes, want het was maar een restje kip én een probeerseltje, maar die waren ook binnen een dag op. Zegt genoeg denk ik ;). Het recept is ook voor een klein aantal, wil je er meer maken, verdubbel gewoon het recept!

kip-saté hapjes

Oké, genoeg gepraat: het omnomnomnomnom recept voor WAUW kip-saté broodjes!

Benodigdheden voor circa 5 minihapjes:
3 vellen filodeeg
60 gram kipfilet
Ketjap, sambal, kipkruiden,
olie
1 mini sjalotje
1 theelepel citroensap
1 eetlepel ketjap
1 tl sambal
40 gram pindakaas 3
30 gram kookroom + wat water
Evt wat fijngehakte pinda’s of cashewnoten
Ei om de hapjes mee te bestrijken.

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 180 ᵒC en ontdooi de filodeeg
•Snij de kipfilet in kleine stukjes en marineer het een beetje op gevoel en naar eigen smaak met ketjap, sambal, kipkruiden en olie.
•Zet de kipfilet voor ongeveer 15 minuten in de oven totdat de kipfilet gaar is. Laat de kipfilet afkoelen.
•Snij het sjalotje héél fijn. Doe het sjalotje, citroensap, ketjap, en sambal in een steelpannetje met twee eetlepels water. Wacht totdat het net niet kookt en voeg de pindakaas toe.
•Nu voeg je de kookroom toe en een beetje water. Het mengsel moet zachtjes pruttelen maar niet koken! Met de hoeveelheid water kun je de dikte van het mengsel bepalen. Het moet een dikke maar smeuïge substantie worden.
•Nu ga je de kipfilet héél fijn snijden. Het mogen eigenlijk geen stukjes meer zijn maar moet eigenlijk een soort van ‘korreltjes’ worden.
•Je voegt de kipfilet bij het pindapapje en je gaat weer met water de goede dikte bepalen.
•Snij het filodeeg in de lengte doormiddel zodat je twee lange stoken hebt. Eén strook wordt één broodje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik géén vouwtechniek had. Ieder hapje was eigenlijk anders gevouwen. Zorg sowieso dat er niks van het kip-saté mengsel uit loop en verder: probeer maar wat!
•Hak de pinda’s of cashewnoten fijn. Bestrijk de hapjes met ei en strooi de noten er overheen.
•Zet de hapjes ongeveer 20 minuten in de oven totdat ze goudbruin zijn. Ik zou er wel bijblijven want het ene hapje was eerder klaar dan de andere

Ze zijn zoooo lekker! Laat je niet afschrikken door de ingrediëntenlijst – die is voor mijn doen best lang- maar het is een super simpel recept. Vertrouw op je smaak en op je ogen en dan komt het vanzelf goed ;)

8 gedachtes over “Recept: Kip-saté hapjes

  1. Wat een goed idee! Die kipsaté hapjes van de Hema zijn inderdaad heel lekker, maar had er nooit aan gedacht het zelf na te maken. Ga het binnenkort zeker eens proberen!

Geef een reactie

