Recept: Gezonde sausage roll

gezonde sausage rol
Sausage rol zegt je misschien niet weel. Worst rol?! Het is eigenlijk gewoon een saucijzenbroodje maar dan in het Engels. Laatst hadden we nog wraps en gehakt over. Ik besloot er een sausage roll van te maken!

Het was eigenlijk meer iets dat ik gewoon wilde proberen. Geen idee of het zou lukken! Een wrap is natuurlijk heel anders dan bladerdeeg. Maar hé, het waren restjes dus er moest niets voor gekocht worden. Zou het mislukken zou het jammer zijn, maar niet erg. Gelukkig was het juist heel lekker!

Koud vind ik zoiets het lekkerst: de smaken zijn goed ingetrokken en het is makkelijker te snijden. Binnen no time waren deze twee sausage rolls op! Het is een stuk minder vet dan een gewoon saucijzenbroodje. Het vette gehakt wordt vervangen door mager rundergehakt. De bladerdeeg door (volkoren)wraps. En de kaas…. Tsja, dat is 30+ kaas!

gezonde sausage rol

De onderkant van de wrap wordt wel een beetje zompig. Dat komt door het vet/vocht uit het gehakt. Maar als de sausage roll is afgekoeld merk je hier niet veel meer van! Een hele belangrijke tip: zorg ervoor dat je de wrap aan de zijkanten goed dicht maakt zodat er geen gehakt en kaas uit kan lopen. Dit was bij mij een beetje gebeurd en dat is niet zo fijn. Echte beauty’s zijn het niet maar ze zijn wel heel erg lekker en een stuk gezonder dan het saucijzenbroodje uit de supermarkt ;)

Benodigdheden voor 2 sausage rolls:
2 wraps
150 gram gehakt
Gehaktkuiden/peper
Mosterd/ketchup
paneermeel
50 gram 30+ kaas
Losgeklopt ei

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 180 ᵒC
•Maak het gehakt aan naar smaak. Ik heb het gedaan mat gehaktkruiden, peper, een grote theelepel mosterd, grote theelepel curry en wat paneermeel om het geheel van steviger te maken
•Maak een rol van het gehakt en leg dit in het midden van de wrap. Laat aan iedere kant ongeveer 1,5 cm over. Maak een groef in het gehakt en leg daarin de reepjes gesneden kaas. Vouw het gehakt erover heen.
•Rol nu de wrap op en vouw de zijkanten goed dicht zodat er geen gehakt of kaas uit kan komen. Bestrijk de wraps met losgeklopt ei en bak ongeveer 20-25 minuten in de oven totdat de sausage rolls goudbruin zijn.

gezonde sausage rol

4 gedachtes over “Recept: Gezonde sausage roll

  1. Hmm lekker! Ik vind saucijzenbroodjes wel lekker maar het nadeel vind ik inderdaad dat ze zo vet zijn en het bladerdeeg. Dit is dan toch wel een hele verbetering. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik vaak bladerdeeg gebruik in gerechten omdat het zo gemakkelijk is..

Geef een reactie

