Recept uit….Allerhande maïskoekjes

maiskoekjes
Ik heb weleens dat ik iets anders dan groente-vlees-aardappelen/pasta/rijst wil eten. Of iets in die trant wil maken. Af en toe zit het gewoon tegen. Gelukkig bestaat de Allerhande en hebben ze daar idioot veel recepten. Ik was moe dus het moest absoluut niet moeilijk zijn. We typen ‘bijgerecht’, ‘slank’ en ‘snel’ in. Al snel viel mijn oog op deze maïskoekjes!

Koekjes of pannenkoekjes. Ik hou er wel van! Vaak kun je er eindeloos mee variërend. Ik heb dan ook nog een aantal koek/pannenkoek recepten om mijn to-do list staan die me lekker lijken. Leuke bijkomstigheid: het is eigenlijk altijd super makkelijk en super snel!

Zo ook deze maïskoekjes. Bloem, ei en boter heeft iedereen wel in huis. Het enige wat je eventueel zou moeten halen in de supermarkt zijn de maïskorrels. Je mikt (ongeveer) alles bij elkaar een in een kwartier heb jij je maïskoekjes op tafel staan!

maiskoekjes

Het lastige was: wat eten we erbij? Maïs wordt gezien als groente maar is eigenlijk een graangewas en bloem is koolhydraten. Oké, niks van koolhydraten dus. Het werd een simpele salade en een stukje kip. De koekjes kun je dus als vervanging zien van je portie koolhydraten.

Iedereen was echt verrast! Niemand (inclusief ik) had verwacht dat het zo lekker zou zijn. De zoete maïs met een lekkere bite passen prima in het kader van een pannenkoekje. Om het nog wel net even wat extra’s te geven heb ik er wat geraspte kaas overheen gestrooid voor het omdraaien. Als je de koekjes dan omdraait dan bakken ze op de kaas wat een heeeerlijk kaaskorstje geeft. Enjoy!

Benodigdheden voor 4 personen

1 ei
150 ml melk
100 gram bloem + bakpoeder of zelfrijzend bakmeel
Zout
300 gram maïskorrels
Geraspte kaas
Boter of olie om in te bakken

Bereidingswijze:
•Meng het ei met de melk en klop dit luchtig. Meng langzaam de zelfrijzend bakmeel en zout erdoor heen tot een luchtig beslag.

•Laat de maïskorrels uitlekken en spatel ze door het beslag

•Laat de olie of boter heet worden en schep een juslepel beslag in de pan. Draai het voor middelhoog. Doe wat geraspte kaas erover en wacht totdat je bovenkant van de koekjes niet meer vloeibaar is. Draai de koekjes om en bak nog een paar minuten. Doe dit telkens opnieuw totdat het beslag op is.

maiskoekjes

4 gedachtes over “Recept uit….Allerhande maïskoekjes

Geef een reactie

