Recept: Kip-saté

2014-03-13 18.19.47

Ik heb al eerder een recept voor pindasaus/satésaus gedeeld. Nog steeds maak ik het vaak bij de nasi of bami. Het is makkelijk te portioneren waardoor ik in twee minuten een pindasaus voor mezelf op tafel heb staan. Omdat iedereen in huis ook gek is op kip wilde ik die twee eens combineren. 1 +1 =2 en kip + pindasaus = kipsaté.

De kip heb ik gemarineerd maar ik weet eigenlijk niet meer precies hoe. Ik doe altijd een beetje van dit, beetje van dat en net zolang totdat het er wel lekker uit ziet. Natuurlijk niet zo slim als je een blog hebt waar je recepten op deelt, maar koken is toch ook een soort van ontdekking?! Anyway, ik heb m’n best gedaan om te bedenken hoe ik de kip gemarineerd heb. De kipfilet heb ik vervolgens aan satéstokjes gespiesd en gegaard in de oven. Dat is eigenlijk standaard bij mij maar je kun de kip ook net zo makkelijk grillen of bakken.

2014-03-13 12.47.13

De satésaus vond ik moeilijk op smaak te brengen. Het is natuurlijk heel anders dan satésaus uit een potje en dat is gewoon wennen. Mijn advies is dan ook: proeven! De één vind een wat zoete satésaus lekkerder, de ander een wat pittigere. Al met al vond ik het echt heel geslaagd en leuk om te maken!

Ik merkte trouwens echt wel dat dit een zelfgemaakte satésaus is omdat ik zo snel vol zat! Ik weet niet of iemand het herkent maar bij satésaus uit een bakje moest ik me altijd inhouden om niet meer te nemen. Ik had één kipspies en twee eetlepels satésaus en dat was voor een kleine eter zoals ik meer dan genoeg. Ik heb nog even nagevraagd bij moeders of het aan mij lag maar die had het ook. Moet je nagaan wat voor troep er in die bakjes zit waardoor je er van blijft eten!

Benodigdheden voor 4 personen:
satéstokjes
500 gram kipfilet
1 eetlepel wokolie
2 eetlepels ketjap
1 theelepel sambal
Kipkruiden
1 theelepel citroensap

Satésaus:
150 gram pindakaas
+/- 300 ml melk (kan wat meer of minder zijn)
1 eetlepel citroensap
2 theelepels bruine suiker
2 theelepels sambal
2 eetlepels ketjap

Bereidingswijze:
•Maak de kipfilet schoon en snij het ik grove stukken en doe de wokolie, ketjap, sambal en kipkruiden erbij en schep het geheel om zodat elk stukje kipfilet bedekt is met wat marinade. Laat het een middag tot dag staan in de koelkast.
•Haal de kipfilet een half uur van te voren uit de koelkast en rijd de kipfilet aan de satéstokjes.
• Verwarm de oven voor op 200ᵒC (alleen als je de kip in de oven gaart) en gaar de kipfilet 15 minuten in de oven
Of grill de kipfilet in een grillpan.
•Ondertussen verwarm je in een steelpannetje de pindakaas, citroensap, suiker, sambal en ketjap. Doe er telkens wat melk bij totdat de saus een goede dikte heeft. Persoonlijk maak in de saus iets dunner dan dat ik hem eigenlijk wil hebben omdat de satésaus erg indikt wanneer het afkoelt.
•Leg de kipspiesen op een bord en schenk de satésaus erover.

4 gedachtes over “Recept: Kip-saté

Geef een reactie

