Recept van…Lekker en Simpel: Preigratin

2014-01-10 18.27.56
Kennen jullie de website Lekker & Simpel al? Het is een website waar –zoals de naam het al zegt- simpele en lekkere recepten op te vinden zijn. Ik heb alen paar van hun recepten uitgeprobeerd en deze keer was de preiovenschotel aan de buurt!
Tenminste, zij noemen het een prei ovenschotel. Zij gebruiken namelijk prei en aardappelen. Ik alleen de prei en daarom vind ik het meer een simpele prei gratin.

Ik vind prei een onwijs lekkere groente die heel veelzijdig is. Je kunt het gebruiken voor een schotel waarbij je de prei combineert met tig andere groente. Of je kunt de prei heel fijn snijden en met rauwkost een salade ervan maken. Of je maakt er een lekker bijgerecht van.

2014-01-10 18.32.10

En dat vind ik het moeilijkste aan prei: het écht als alleen groente eten. Want dan vind ik het niet zo lekker. Dan heb je een zielig hoopje gekookte prei op je bord liggen en denk je: goh, tsja, hmm….. Oftewel: het ziet er niet zo aantrekkelijk uit en ik ook kortweg gezegd Booooring!
Daarom sprak dit recept me zo aan: prei als groente maar met wat extra’s zodat het niet saai is. Ik vond het erg lekker! Ik heb er zelf nog plakjes tomaat bovenop gedaan omdat dat gewoon lekker is. Ik vind het gewoon lekker! Je kunt hier eindeloos me variëren: gebruik in plaats van prei broccoli of bloemkool en voeg er gehakt en hamblokjes aan toe. Het is jou feestje!

2014-01-10 17.03.15

Recept voor 2 personen

1 / 1 ½ prei
Blokje bouillon
150 ml kookroom (light)
150 gram zuivelspread/ Philadelphia bieslook of kruiden.
30 gram geraspte kaas
1 tomaat
paneermeel
Zout/peper

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 200ᵒC
•Kook water in pan en los het bouillonblokje erin op. Snij de prei in grove stukken van ongeveer 2 cm. Kook de prei ongeveer 4-5 minuten.
2014-01-10 17.19.18
•Giet de prei af. Meng nu de kookroom en zuivelspread en breng op smaak met peper en zout.
2014-01-10 17.33.17
•Doe de prei in een ovenschaal en giet het kookroom/zuivelspread mengsel eroverheen. Snij de tomaat in plakjes en leg deze op de preischotel. Strooi de geraspte kaas en paneermeel erover en zet de prei gratin voor ongeveer 20 minuten in de oven.
2014-01-10 17.42.17

2014-01-10 17.46.50

3 gedachtes over “Recept van…Lekker en Simpel: Preigratin

Geef een reactie

