Recept: The best peanut butter cookie (-cake) EVER!

2014-05-02 12.10.58

Ik moet eerlijk zeggen, ik schrijf niet snel gelijk een recept na het bakken. Vaak ga ik eerst de foto’s bewerken en gaan de ‘oudere’ recepten voor. Als je soms wel 5 recepten in een week maakt en er maar 3 per week online komen, moeten sommige even wachten. Maar dit, oh jongens, ik kon dit jullie gewoon niet ontnemen. Ik moest gelijk het recept typen want ik heb nu iets gemaakt waarvan je gewoon alleen kan uitbrengen : ‘Oh my god….’ Meer woorden zijn er eigenlijk niet voor.

Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om écht iets denderends te maken. Gewoon een uitprobeersel dat je vind na wel 10 keer op een link te hebben geklikt, van blog naar blog. Zo kom je nog eens ergens! Ik vind het vaak zo ‘zielig’ om maar één iets te bakken. Een puinhoop wordt het toch en ik wil dan gewoon 1 uur bezig zijn ipv een miezerig half uurtje.

2014-05-02 12.10.47

Ik ging namelijk jamkoekjes voor oma en opa maken (ja, dit recept komt dus wat later online) en ging op zoek naar nog iets makkelijks. En toen kwam ik dit recept tegen. Volgens mij werd het omschreven als een ‘peanut butter cookie cake’ Say what?! Is het nou een koekje of een cake? Het was een soort koek met knapperige randjes en een cakey binnenkant. Oeh, dat klinkt lekker! Het recept was voor 2 van deze koeken en absoluut niet moeilijk. Ook handig: het moest op dezelfde temperatuur gebakken worden als de jamkoekjes.

Ik verwachtte er eigenlijk niet heel veel van. Al moet ik zeggen dat het beslag wel heel lekker was. Maar dat heb ik al snel als ergens pindakaas doorheen zit. Lauwwarm ging ik het proeven en mijn ogen plopten haast uit mijn oogkas en kon alleen maar uitbrengen: ‘Oh my god’. Gewoon genieten, zó onwijs lekker! Ik kan zo 1-2-3 niet verzinnen wanneer ik dit voor het laatst had. Zegt genoeg denk ik. Hierbij dus het aller, aller lekkerste peanut butter cookie recept EVER! (ja het is geen slank koek(je) maar je moet jezelf ook eens wat gunnen, toch?!)

Benodigdheden voor 2 koeken:
45 gram pindakaas
15 gram boter
30 gram water
10 gram (palm) suiker
1 tl vloeibare zoetstof (of 10 gram meer suiker of stevia, maar daar weet ik de verhoudingen niet van)
20 gram maïzena
25 gram chocoladestukjes
2 tartelette vormpjes of iets in vergelijkbare grootte

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 175ᵒ. Mix de pindakaas, boter, water, suiker en zoetstof tot een glad mengsel. Doe de maïzena en chocoladestukjes erbij.
•Vet de vormpjes goed in en verdeel het mengsel over de twee vormpjes. Bak de koeken 15 minuten in de oven. Het lekkerst is om ze nog warm op te eten!

2014-05-02 12.13.25

5 gedachtes over “Recept: The best peanut butter cookie (-cake) EVER!

  1. Dit ziet er echt té lekker uit. Ik hou van een boterham met pindakaas en hagelslag, ik hou van de Reese’s Peanut Butter Cups. Dus ik MOET dit uitproberen. Ik zag hem gisteren al voorbij komen… Yum yum yum!

Geef een reactie

