Recept: Kaasbroodjes

2014-02-25 17.01.35
Kaasbroodjes zijn denk ik wel mijn favoriete, foute, snack. Geen saucijzenbroodje voor mij maar een heerlijk Hollands kaasbroodje. Toen ik deze wilde maken kwam in veel recepten tegen. Maar ik kon al zien dat het niet was wat ik zocht. Er ging namelijk gewoon een stuk kaas in een plakje bladerdeeg hoppa, de oven in. Maar naar mijn idee waren dat niet dezelfde kaasbroodjes die je in de supermarkt kan kopen. Uiteindelijk vond ik wat ik moest hebben. Kaasbroodjes zoals uit de supermarkt!

Het geheim is dat de vulling wordt gemaakt door middel van een roux. Een roux is eigenlijk een mengsel van bloem en boter waarmee je een saus kunt binden. Eigenlijk kun je dus zeggen dat de kaasvulling een hele dikke kaassaus is. Het leuke ervan is dat je kunt variëren met verschillende soorten kazen. Mijn voorkeur gaat uit nou oude kaas, maar je kun ook jonge kaas gebruiken of zelfs geitenkaas. Leuk om mee te experimenteren!

2014-02-25 16.56.53

Dit recept is echt een favoriet hier in huis. Als ik ze gebakken heb moet ik ze niet op het aanrecht laten staan want anders zijn ze binnen no-time op. Zelf mijn opa en oma zijn heuse fans van dit recept. En dat is heel wat, ze zijn namelijk heel kieskeurig wat betreft eten. Ik garandeer je: iedereen die van kaas houdt vind dit om te smullen! De broodjes kun je in de grootte maken zoals de kaasbroodjes uit de supermarkt, maar je kunt er ook een snack-size van maken. Deze broodjes maakte ik als snack waardoor het recept ook voor de snack-size is.

Benodigdheden voor 6 snack-size kaasbroodjes

3 plakken bladerdeeg
15 gram boter
15 gram bloem
60 ml bouillon of melk
40 gram geraspte kaas
Losgeklopt ei

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 170ᵒC en ontdooi de plakjes bladerdeeg.
• Smelt in een pannetje de boter en doe de bloem erbij. Dit bak je al roerende ongeveer 1 minuut. Doe beetje bij beetje de bouillon/melk erbij totdat een dik, samenhangend geheel ontstaat. Het kan zijn dat je wat meer of minder bouillon/melk nodig hebt. Doe de geraspte kaas erbij en laat dit smelten. Het moet een dikke substantie worden die samenhangend is. Liever te dik dan te dun!

•Rol de bladerdeeg iets uit en snij elk plakje in 3 repen. Doe een grote theelepel van de kaasvulling aan de linker of rechter kant van het bladerdeeg reepje. Klap de andere kant van de bladerdeeg erover heem en maak de zijkanten dicht met een vork. Snij met een scherp met aan de bovenkant 2 lijntjes. Doe dit met alle bladerdeegreepjes en bestrijk ze met ei.

•Bak de kaasbroodjes ongeveer 20 minuten in de voorverwarmde oven totdat ze goudbruin zijn.

2014-02-25 16.57.10

Een gedachte over “Recept: Kaasbroodjes

Plaats een reactie