Recept: Mini scones!

2014-02-28 16.24.45
Voor mijn verjaardag heb ik een high tea gegeven. Lekker met wat vriendinnen bijkletsen en natuurlijk veel thee en lekkers. Eerder konden jullie al het recept voor meringue met chocola en pindarotsjes lezen. Maar wat natuurlijk niet kan missen bij een high tea zijn scones. Voor mijn high tea heb ik er een mini versie van gemaakt. Ziet er onwijs schattig uit en ze zijn echt goddelijk!

Scones komen oorspronkelijk uit Schotland. Het is een beetje een kruising tussen een cake en een broodje. Tegenwoordig zijn scones met clotted cream en jam heel populair bij de high tea’s.

Het maken van scones lijkt heel makkelijk maar toch kan er het één en ander mis gaan. Wat je wilt bij scones is dat ze flink rijzen en een zachte, luchtige binnenkant hebben. Hiervoor is het belangrijk om voorzichtig met het deeg om te gaan. Wanneer je het deeg te lang mixt gaat de luchtigheid uit het deeg en rijzen de scones niet mooi. Wat ook belangrijk is voor het mooi rijzen van de scones, is de oven. Een goed voorverwarmde oven op de juiste temperatuur geeft het mooiste resultaat.

2014-02-28 16.24.59

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit scones had gegeten. Wel gezien, maar nog nooit gegeten. Het was even een handigheidje erin krijgen hoe dik het deeg precies moest zijn. Uiteindelijk had ik door dat het deeg ongeveer 2cm dik moet zijn wil je mooie hoge scones krijgen. Toen ik een hap nam was ik gelijk verkocht, wat een lekkere broodjes zijn dit! En ik was natuurlijk blij dat het in één keer goed gelukt was.

Benodigdheden voor ongeveer 10 mini scones of 4-5 normale scones.
125 gram zelfrijzend bakmeel + snufje zout
17 gram boter
1/2 ei
50 gram karnemelk of yoghurt
20 gram suiker

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 220 ᵒC. Laat de boter, eieren en melk op kamertemperatuur komen.
•Meng in een kom het zelfrijzend bakmeel, zout en suiker. Klop het ei met de melk los en doe dit bij het zelfrijzend bakmeel. Meng met je handen tot een samenhangend deeg. Kneed niet te lang, stop wanneer het zelfrijzend bakmeel is opgenomen!
•Strooi wat bloem op het aanrecht en rol het deeg tot een lap van 1,5-2 cm dik. Doe dit door zo min mogelijk keer met de deegroller over het deeg te gaan, hierdoor gaat de lucht uit het deeg. Steek rondjes uit het deeg en les de rondjes op een bakplaat.
•Bestrijk ze eventueel met wat losgeklopt ei en bak de scones in ongeveer 15 minuten goudbruin (voor grotere scones ongeveer 5 minuten langer).

2014-02-28 16.31.13

7 gedachtes over “Recept: Mini scones!

  1. Oeh die zien er lekker uit. Een tijdje geleden at ik bijna elke week scones. Ik moet toegeven, niet from scratch. Ik heb ze één keer zonder pakje gemaakt, maar toen werd het deeg erg kleverig. Ik wil het wel nog een keer maken, maar dan op een gezonde manier. Super leuke blog heb je trouwens!

    XX
    Michelle

Geef een reactie

