Recept: Chicken Pot Pie

 photo 2014-04-16181728_zps3b4f1c51.jpg
Ik had er weleens van gehoord, een chicken pot pie, maar toen ik wat afbeeldingen ging bekijken dacht ik: dat ziet er best wel ingewikkeld uit, komt nog een keer. Toen mijn moeder deze week vroeg of ik nog iets wist wat we konden eten moest ik gelijk aan dit recept denken. Een vriendinnetje van me had het namelijk pas gemaakt en die was er zeer over te spreken! Toen ik zei dat het me best moeilijk leek schudde ze dr hoofd, het was juist een eenvoudig gerecht. Geen excuus meer, maken die handel!

Een chicken pot pie kom je op iedere Amerikaanse receptensite wel tegen. Niet één recept maatrzeker tientallen! Het blijkt dus wel dat het een enorm populair Amerikaans recept is. Toen ik de ingrediënten en bereidingswijze nader ging bekijken viel het me op dat het inderdaad een eenvoudig recept was. Waarom had ik dit nou weer maanden uitgesteld?

 photo 2014-04-16181732_zps87b985ff.jpg

In alle recepten die ik tegen kwam ging kip, doperwten, wortel en knolselderij. Die kip en doperwten zijn geen probleem maar die knolselderij en wortelen zijn niet onze favoriet hier in huis. Gelukkig kwam ik erachter dat je heel makkelijk kunt variëren in de groente of zelfs een kant-en-klaar groentepakket kunt kopen. Er werd gekozen voor maïs, rode paprika en de doperwten en kip.

 photo 2014-04-16181948_zpse52dc9b1.jpg

Het viel me op dat het kipmengsel binnen no-time klaar was! En ook geen moeilijk gedoe met allerlei kruiden. De chicken pot pie mot ongeveer een half uur in de oven en dat vind ik altijd erg fijn. Dan kun je lekker op je gemakje de bende in de keuken weer opruimen en de tafel op je gemakje dekken.
Uiteindelijk viel alles me heel erg mee. De tijd die ik eraan kwijt was, de moeilijkheid van het recept én de smaak. Want daar draait het natuurlijk allemaal om. Die was écht heel erg goed, veel lekkerder dan ik had verwacht! Zeker een blijvertje deze chicken pot pie ;)

Benodigdheden voor 3-4 personen

1 quichevorm
5 plakjes bladerdeeg
300 gram kipfilet
Boter of olie
1 ui
1 paprika
100 gram doperwten
100 gram maïs
35 gram bloem
300 ml kippenbouillon
120 ml melk of kookroom
Losgeklopt ei

Bereidingswijze:
•Je kunt de kip in de oven klaarmaken of bakken in de pan.
Voor in de oven verwarm je de oven op 200ᵒC voor en kruid je de kipfilet. Zet de kipfilet ongeveer 20 minuten in de oven totdat deze gaar is. Laat even afkoelen. Laat de oven aan staan!
Voor in de pan verwarmde je wat olie of boter en bak je de kipfilet in ongeveer 8-10 minuten rondom goudbruin en gaar. Laat even afkoelen. Verwarm oven voor op 200ᵒC
•Ontdooi de plakjes bladerdeeg en snij de ui en paprika fijn. Fruit deze in wat olie of boter 5 minuten gaar. Draai het vuur wat lager en voeg de doperwten, maïs en bloem toe. Schep even goed om zodat alles een laagje bloem heeft.
•Voeg de kippenbouillon en melk/kookroom toe en laat het mengsel op een zacht vuurtje indikken.
•Trek met twee vorken de kipfilet uit elkaar. Voeg deze toe bij het groentemengsel en verwarm kort mee.
• Giet het mengsel in de quichevorm en leg de bladerdeegplakjes erop. Het bladerdeeg dat over de randen valt kun je eraf snijden of naar binnen vouwen. Prikt met een vork gaatjes in het bladerdeeg en bestrijk het bladerdeeg met losgeklopt ei. Zet de chicken pot pie voor ongeveer 30 minuten in de voorverwarmde oven.

7 gedachtes over “Recept: Chicken Pot Pie

  1. Oehh, dit lijkt me lekker! Ik zou het best eens willen proberen, maar helaas ben ik allergisch voor kip. Dit recept zal ik dus moeten overslaan..
    x Isabella

Geef een reactie

