Recept: Gezonde Ontbijtkoek

 photo 2014-03-26094628_zps2745e606.jpg
Dit recept is al een keer eerder online gekomen maar ik denk dat veel van jullie dit ontgaan is. Logisch, omdat ik dit recept postte toen mijn blog nog maar even bestond. De ontbijtkoek maak ik nog regelmatig en ik vond het wel weer tijd om het recept een schopje naar boven te geven!

Ik was ook helemaal niet tevreden met de foto’s en ik wilde ook andere foto’s voor bij het recept. Ik ben het wel een stuk of 3 keer vergeten om die te maken en kwam vaak pas bij het laatste plakje erachter dat ik weer vergeten was om foto’s te maken. Gelukkig is het dan toch gelukt ;)

Deze ontbijtkoek maakte ik voor mij zus (als je dit leest: hoi zus!) die officieel het ouderlijk huis ging verlaten. Zij was altijd de perfecte proefkonijn voor mijn baksels. Ondertussen had zij natuurlijk ook haar favorieten. Dat was deze ontbijtkoek en de appelcake met crumbletopping. Ik wilde haar natuurlijk wat persoonlijks geven maar zoals altijd vind ik dat soort dingen zo moeilijk te bedenken. Opeens kwam ik met het idee om twee baksels te maken voor haar die ze dan (eventueel) kon invriezen.

 photo 2014-03-26094653_zps0e222be2.jpg

Speciaal voor haar heb ik noten toegevoegd aan de ontbijtkoek omdat ik weet dat ze dat zo lekker vind. Verder is het recept onveranderd gebleven. Het is gewoon zo’n recept dat gewoon perfect is en je eigenlijk niet meer aan moet komen!

Benodigdheden voor een kleine ontbijtkoek van 15 cm (normale grootte? Doe het recept x3 en verdubbel de baktijd. Check goed met een satéprikker of de ontbijtkoek dan goed is!):

75 gram bloem (voor de vezels kun je half volkoren, half normale bloem gebruiken)
1 flinke theelepel bakpoeder
1 theelepel kaneel
½ theelepel koekkruiden (optioneel)
1 ½ eetlepel + 1 theelepel suiker (gezonde keuze is palmsuiker)
Snufje zout
1 eetlepel appelstroop (ca 40 gram)
½ eetlepel jam (ca 20 gram)
30 gram rozijnen
30 gram gehakte noten.
50 ml melk

Bereidingswijze

•Verwarm de oven voor op 150 graden.
•Meng de appelstroop en jam in een kom. Doe in dezelfde kom de bloem, bakpoeder, kaneel, koekkruiden, 1 ½ eetlepel suiker en zout. Meng dit door elkaar (dit gaat een beetje moeilijk). Voeg de rozijnen en gehakte noten toe. Als laatst doe je de melk erbij. Heel belangrijk is dat je stopt met mengen wanneer de melk is opgenomen, zo blijft het beslag een beetje luchtig.
•Bekleed een vorm (ik gebruik een mini cakevorm) met bakpapier of vet de vorm goed in. Giet het mengsel in de bakvorm en verdeel 1 theelepel suiker over de bovenkant.
•Zet de ontbijtkoek in het midden van de oven voor 30-40 minuten. Wanneer je met een satéprikker in het midden prikt, en deze er schoon uitkomt, is de ontbijtkoek goed.
•Haal de ontbijtkoek uit de vorm en wikkel deze in aluminiumfolie. Je kunt de ontbijtkoek al gelijk eten maar door hem in aluminiumfolie te wikkelen en daarin te bewaren krijgt de ontbijtkoek na een tijdje een plakkerige rand.

2 gedachtes over “Recept: Gezonde Ontbijtkoek

Geef een reactie

