4x Aardappel….:Gezonde gebakken aardappelen

 photo 2014-02-18181654_zpsc2e1a57f.jpg
Het is weer tijd voor een weekje 4x….! Dit keer een reeks met 4x aardappel recepten. Je zal misschien wel denken: aardappel?! Ja aardappel! De Hollandse veelzijdige en gezonde aardappel. Ik denk dat de meeste bij aardappelen een idee hebben van vieze, gekookte aardappelen met een klets jus. Of juiste de vetste gebakken aardappelen. Of natuurlijk de gefrituurde variant, patat. Maar je kunt zo veel kanten op met aardappelen, veel meer dan dat je denkt! Deze week komen dus 4 aardappel recepten online voor een nodige dosis inspiratie. De recepten zij eigenlijk allemaal niet heel moeilijk, maar gewoon iets anders dan anders. We trappen af met gezonde gebakken aardappelen!

Ja dat zeg ik: gezond. Als ik gebakken aardappelen hoor heb ik nou niet direct het idee dat het gezond is. Misschien ken je wel dat als je in een restaurant gaat eten en je vraagt om gebakken aardappelen. De ene keer krijg je gewoon gefrituurde aardappelschijfjes en de andere keer aardappelen die net niet zwemmen in het vet. De reden waarom ik nooit voor gebakken aardappelen kies ;) Maar het kan ook anders!

 photo 2014-02-18181055_zpse7f7cb5b.jpg

Ik kwam er al snel achter dat je voor gebakken aardappelen helemaal niet zoveel boter nodig hebt. De aardappelen ‘zuigen’ naar mijn idee vooral het vet op in plaats dat ze echt bruin bakken in het vet. Zonde! Daarom ben ik gewoon gaan proberen hoe ver in kon gaan met weinig boter gebruiken. Wat blijkt, best erg ver! Voor deze pan voor 4 personen heb ik een kilo aardappelen (ongeschild) gebruikt en maar 2-3 eetlepels boter/olie. Dat ik dus nog geen eetlepel per persoon. En je hebt –naar mijn smaak- perfect gebakken aardappelen. Lekker bruin en knapperig aan de buitenkant en heerlijk zacht aan de binnenkant!

Benodigdheden voor 4 personen:
1 kilo aardappelen, ongeschild.
Kruiden naar wens
2 tot 3 eetlepels boter of olie

Bereidingswijze:

•Schil de aardappelen, snij ze in stukjes en kook de ongeveer 5 minuten beetgaar.
•Ik vind het lekker als de aardappelen kruimelig zijn dus ik hussel de aardappelen met de deksel op de pan nog een keer door. Maar dit hoeft natuurlijk niet.
•Verwarm de boter of olie in een grote hapjespan en bak de aardappelen 15 minuten op hoog vuur. Wanneer de onderkant bruin is hussel je het.
•Zet het vuur nu middelhoog en bak de aardappelen nog 15 minuten. Hussel weer af en toe wanneer de onderkant bruin is.
Ik zou wel een beetje op gevoel af gaan met het vuur. Wij hebben een elektrische kookplaat en die kookt toch weer anders dan gas!
Heerlijk met een frisse gevulde salade en mijn favoriet: een gebakken ei met een ‘loop oog’ waarin je de aardappeltjes kun dopen. Eet smakelijk!

9 gedachtes over “4x Aardappel….:Gezonde gebakken aardappelen

  1. Inderdaad. Zo zijn ze het lekkerste. Wij eten het niet vaak, maar als ik ze maak neem ik er ook echt de tijd voor. En een goede hapjespan, met antiaanbaklaag is ook echt een must! Scheelt een hoop tijd, boter en schrob werk. :)

Geef een reactie

