4x Aadappel…..:Aardappelpannenkoek

 photo 2014-02-13182126_zps8682fb5f.jpg
Dit is echt mijn favoriet als het gaat om een snelle, makkelijke en super lekker aardappelgerecht. Nou ja, het is niet echt een aardappelgerecht maar meer een leuke twist in plaats van de saaie gekookte aardappelen.
Ik moet eerlijk zeggen: ik ben gek op gekookte aardappelen. Het liefst eet ik je lauwwarm, uit het vuistje met een snufje aromat/geel zout. Héérlijk! Ik snap dan ook echt niet dat mensen geen aardappelen of gekookte aardappelen lusten. Ik zou niet zonder kunnen!

Maar zoal bij veel dingen komt die saaie, ouderwetse gekookte aardappel ook een keertje me neus uit. Hoe lekker ik het ook mag vinden, ik ben ook iemand die van variatie houdt. Deze aardappelpannenkoek is het voorbeeld van één van mijn favoriete variaties met aardappelen. Het is super simpel, gezond én het is snel klaar.

 photo 2014-02-13181903_zps17e1b798.jpg

Ik moet er wel bij vertellen: als je met een heel gezin van 4 of 5 bent, is dit niet zo’n goed plan. De aardappelpannenkoek moet in een grote pan worden gemaakt maar is redelijk plat het lekkerst. Wil je dit voor 4 of 5 personen maken heb je al snel twee pannen nodig en ik kan me voorstellen dat je daar de ruimte niet voor hebt.
Het is een stuk sneller klaar dan gekookte aardappels: je schilt en raspt de aardappel, kruid het een beetje en in 20 minuten staat het op tafel. Easy peasy! Het liefst eet ik deze zo dun mogelijk. Dan is deze pannenkoek lekker knapperig!

Benodigdheden voor 1 persoon:
1 aardappel (ongeveer 2 ons)
Zout en peper
Boter of olie

Bereidingswijze:
•Schil en rasp de aardappel met een grove rasp.
•Verwarm onder tussen wat boter of olie in een koekenpan. Kruid de geraspte aardappel met wat peper en zout of andere kruiden die je lekker vindt.
•Wanneer de boter of olie warm is doe je het de geraspte aardappel in de koekenpan en maak en er een ronde, platte pannenkoek van. Zet het vuur half hoog en doe een deksel op de pan. Laat dit ongeveer 8 minuten staan. Kijk wel af en toe of de onderkant niet aanbrandt!
•Draai de pannenkoek om en bak ongeveer 5 minuten op de andere kant.
En klaar is je pannenkoek! Wanneer je een grotere pannenkoek maakt moet deze natuurlijk ook langer garen. Hiervoor moet je het vuur wel iets lager zetten. Die van mij heb ik gekruid met peper, aardappelkruiden, paprikapoeder en chilipoeder. Smaakt erg lekker bij een gevulde salade!

5 gedachtes over “4x Aadappel…..:Aardappelpannenkoek

  1. Oh wat een goed idee! Ik houd echt niet van gekookte aardappels/puree maar alle andere varianten vind ik heerlijk, dus dit ga ik zeker een keertje maken :)

Geef een reactie

