Recept: Gezonde carrotcupcakes

 photo 2014-03-06165634_zpsabcf0438.jpg
Jullie hebben ze misschien een hele tijd voorbij zien komen in mijn diary of in het artikel over mijn high tea: de carrot cupcakes. De recepten van de meringues, mini scones, apple pie pops, pindarotsjes en kaasbroodjes staan al een tijdje online. Waarom het recept nu pas online komt? Gevalletje van té veel recepten nog hebben staan als concept. Beetje luxeprobleem zegmaar ;) Maar hier is het dan: het recept voor de onwijs lekkere én gezonde carrotcupcakes!

Het was in eerste instantie gewoon een uitprobeersel. Ik wilde namelijk al heel lang iets met carrotcake maken. Ik was gewoon zo nieuwsgierig hoe het zou smaken! Ik heb natuurlijk weleens eerder een carrotcupcake gegeten (oké, dat is al 2 jaar geleden?) maar van zelf bakken kwam het er maar niet van. Waarom? De recepten. Ja want een recept voor koekjes is snel gevonden omdat het vaak op hetzelfde neerkomt. Maar carrotcake?! Elk recept was gewoon verschillend! En niet verschillend in de zin van: 10 gram meer boter of 50 gram meer wortelen. Nee, in het ene recept ging ananas, in het andere recept ging appelmoes, weer in een ander recept ging appelsap (really?!) of kokosrasp. Ik zag gewoon door de bomen het bos niet meer. Uiteindelijk kwam ik een redelijk simpel recept tegen en die heb ik wat meer naar m’n eigen hand gezet.

 photo 2014-03-06164152_zps356e093e.jpg

Het werd echt een succes, gelijk de eerste keer al perfect. Niet op aan te merken! Dat maak je niet vaak mee. Ik vind het een echte aanrader en ze zijn ook nog eens redelijk lang houdbaar mits je ze in een afgesloten trommel bewaard (denk aan 5-7 dagen). En je kunt ze ook zonder schuldgevoel eten (eentje dan hè).

Benodigdheden voor 6-8 normale cupcakes of 12-14 mini cupcakes (grove schatting)
120 gram zelfrijzend bakmeel
70 gram palmsuiker
1 tl kaneel
½ tl koekkruiden
1 ei
50 gram boter, gesmolten
50 gram appelmoes
100 gram geraspte wortel
25 gram rozijnen
25 gram gehakte walnoten

Bereidingswijze :
•Verwarm de oven voor op 170ᵒC.
•Meng in een kom de ei, boter en appelmoes en mix kort. Doe de zelfrijzend bakmeel, palmsuiker, kaneel, koekkruiden erbij en mix weer kort. Spatel de geraspte wortel, rozijnen en walnoten erdoorheen .
•Doe het beslag in de muffinvormpjes en bak de cupcakes in ongeveer 15-25 minuten (afhankelijk of je mini’s of normale maakt) gaar.

 photo 2014-03-06164250_zps8ae90a9c.jpg

5 gedachtes over “Recept: Gezonde carrotcupcakes

Geef een reactie

