Recept: Homemade pindakaas

 photo 2014-04-08105353_zps2c0b1f61.jpg
Al vanaf het begin dat ik begon met bloggen heb ik geen doekjes erom gewonden dat ik gek ben op pindakaas. En niet in de zin van: ‘Het is mijn favoriete broodbeleg!’. Nee ik ben gewoon lichtelijk verslaafd aan pindakaas. Een dag zonder pindakaas is een dag niet geleefd. Heel leuk allemaal maar als je bijna een pot per week wegwerkt (jaja, té erg als ik het zo lees) gaat het aardig in de papieren zitten. Ik had al veel vaker gezien op blogs dat mensen zelf hun pindakaas maakten. Leuk dacht ik, maar ik heb geen super moderne keukenmachine.

 photo 2014-04-08104843_zps4c7b9d47.jpg
Ik heb namelijk al eens eerder een poging gedaan tot het maken van pindakaas. Gewapend met de staafmixer ging ik enthousiast aan de slag. Maar ik kwam al snel op het punt dat het maar niet wilde lukken. De pinda’s gingen helemaal aan het mes, en aan de binnenkant van het stukje dat het mes beschermd, zitten. En ik kon mixen wat ik wilde maar het mes draaide gewoon in de rondte zonder iets te malen. Ik vond het heel jammer want als echte pindakaas-gek wilde ik ook eens mij eigen pindakaas maken. Maar helaas pindakaas, ik had de tools niet.

 photo 2014-04-08105131_zpse95cb3d4.jpg
Totdat ik bij toeval een oude hakmolen (wel elektrisch) tegen kwam in de kast. Ik ging bijna nog niet rennend naar de supermarkt maar je kunt begrijpen dat ik heel snel een zakje pinda’s heb gekocht. Enthousiast ging ik aan de slag. Maar hier ging het ook aan de binnenkant plakken. Toch wilde ik echt niet opgegeven en ging ik gewoon verder. Ineens kwam alles los en na een paar minuten had ik toch écht mijn zelfgemaakte pindakaas. Wat was ik blij!

 photo 2014-04-08105338_zpsfda699ea.jpg
Het is nog geen pindakaas zoals uit de supermarkt, met een meer ‘smeerpasta’ structuur, maar het voelt wel veel ‘beter’ om zelf je pindakaas gemaakt te hebben. De tweede keer heb ik de pinda’s nog eens geroosterd in de pan. Eigenlijk hoeft dat niet omdat je pinda’s die je in de supermarkt koopt al geroosterd zijn. Maar ik moet zeggen, dit begon er echt op te lijken! De kleur was een stuk donkerder dan de eerste poging (de poging op de foto’s) en de smaakt kwam ook meer in de buurt van de calvé pindakaas.

Bereidingswijze:
•Je doet de pinda’s in de keukenmachine of hakmolen. Natuurlijk, hoe meer pinda’s, hoe meer pindakaas.
•En je laat het even draaien. Wanneer het gaat plakken aan de zijkanten kun je het telkens losmaken, maar ik ben erachter gekomen dat als je gewoon door blijft gaan, het vanzelf los komt.
•Wanneer je het fijn genoeg vind doet je er nog wat zout bij en klaar!

 photo 2014-04-08104955_zpsbf51753c.jpg

7 gedachtes over “Recept: Homemade pindakaas

  1. (nu ga je me echt heel erg haten) Ik heb zelf niet zo heel veel met pindakaas ‘:) maar echt cool dat je het zelf kan maken. Super creatief!

Geef een reactie

