Recept: Salade met kip en appel

 photo 2014-04-14125315_zpsdc4d2263.jpg
Ik heb in diary’s en tussen neus en lippen door al eens laten vallen dat ik een tijd geleden wat aan het experimenteren was met verschillende lunches. En nu zie je zelfs geregeld salades voorbij komen! Het standaard bammetje met kaas kwam eigenlijk een beetje m’n neus uit. Mijn doel was 3x per week iets te maken voor de lunch zonder brood. Er ging een hele wereld voor me open! Dit recept maakte ik eigenlijk bij toeval. Het waren allemaal restjes en van het één kwam het ander. Nu is deze kip-appel salade zonder twijfel mijn favoriete salade!

Ik begon eigenlijk met kip en sla. Maar dat is een beetje karig. In bedacht me dat rozijnen er door heen wel lekker zou smaken. Mijn moeder koopt regelmatig Hollandse rauwkost en daar zit ook rozijnen in. Ik moet me dan altijd weerhouden om die er niet allemaal uit te vissen haha. We hebben nu kip, sla en rozijnen. Wortel! Ja want wortel en rozijnen zijn een heerlijke combi. Sowieso ben ik echt een rauw wortel freak. Ik heb afgelopen week een pond worteltjes tussendoor zitten snacken, wel over de dagen verdeeld hoor. In één keer zou een beetje veel zijn ;). En als laatst kwam ik op de appel. Ik bedacht me dat gerookte kip en appel je vaak terug ziet in maaltijdsalades. Zelf nog nooit geprobeerd maar als we nu toch bezig zijn, waarom niet?!Als laatst kan natuurlijk mijn favoriete honing-mosterd dressing niet ontbreken. Ik zweer hier echt bij. En bij het zoete van de kip en rozijnen lijkt me dit een prima combi.

 photo 2014-04-14125222_zps9684bfce.jpg

Ik verwachtte er eigenlijk helemaal niet veel van. Het was immers zo een probeerseltje en snel in elkaar geflanst. Maar ohoh, wat was dit lekker! Ik heb met salades nooit zo heel snel dat ik het écht lekker vind. Het gaat me namelijk al snel vervelen. Maar dit niet! De frisse knapperige sla met de zoete rozijnen en appel. Wat een perfectie combinatie! Ik heb deze na de eerste (en gelijk goede!) poging nog veel vaker gemaakt. Super lekker als lunch of bij gebakken aardappeltjes.

Ik ben niet zo’n heel grote eter dus ik vind het altijd moeilijk in te schatten wat ‘normale’ porties zijn. Daarom is bij sommige ingrediënten een soort marge. Een beetje ongeveer!

Benodigdheden voor 1 salade:
1-2 handje sla
Stukje winterpeen
¼ appel
1-2 eetlepels rozijnen
30-50 gram gerookte kipreepjes
Peper en zout
Honing-mosterd dressing

Bereidingswijze:
•Snij de peen in hele dunne reepjes en de appel in kleine stukjes. Doe de sla, winterpeen, appel, rozijnen en gerookte kip bij elkaar en breng op smaak met wat peper en zout.
•Maak de honing-mosterd dressing en schep deze luchtig er door heen.
Eet smakelijk!

3 gedachtes over “Recept: Salade met kip en appel

Geef een reactie

