Recept: Geitenkaasjes in rauwe ham

 photo 2014-04-04182816_zpscc834107.jpg
Geitenkaas, I love it! En ik niet alleen, iedereen hier in huis is er dol op! Behalve mijn vader, tenminste, dat zegt hij. Want we zeggen altijd dat het hüttenkäse is en sindsdien vind hij het ook lekker. Je had onze gezichten de eerste keer moeten zien toen we dat uitprobeerden. Haast konden we onze lach niet inhouden. Maaaar: het eten met hüttenkäse (geitenkaas dus) was goedgekeurd. Missie geslaagd! Sindsdien schotelen we hem dus ook onze favoriet voor: geitenkaasjes in rauwe ham.

We kochten eigenlijk weleens zo’n pakjes met kleine rondjes geitenkaas omwikkeld in spek. Echt een traktatie! Maar het vervelende is, is dat het aardig duur is. Voor één pakje met twee geitenkaasrondjes in spek betaal je zo’n €1,89 . En doe dat maar voor 4 personen. Niet echt goed voor de portemonnee én voor de lijn. Want de geitenkaas is omwikkeld in spek. Geitenkaas is al een kaas, dus redelijk vet van zichzelf. Maar de spek maakt het allemaal nog wat ongezonder. Daar heb ik wat op bedacht: rauwe ham!

 photo 2014-04-04180813_zps5291e23e.jpg

Ik gebruik heel vaak rauwe ham in gerechten in plaats van bacon of spek. Een lekker gebakken eitje met bacon? Ik maak het met rauwe ham! Hetzelfde met deze geitenkaasjes. En weetje, het is een stuk minder vet maar net zo lekker. Rauwe ham in net als spek lekker zout en kun je ook goed knapperig bakken. Nu ik deze geitenkaasjes helemaal zelf maak doe ik ze vaak ook nog insmeren met wat pesto. Geeft net een beetje extra en ik vind pesto en geitenkaas een perfecte combinatie.

 photo 2014-04-04183019_zps03a48b71.jpg

Ik eet dit het liefst met gebakken aardappeltjes en een salade. Super makkelijk en snel klaar. Als jij net als ik een echte geitenkaas fan bent moet je dit zeker eens proberen ;)

Benodigdheden voor 4 personen:
1 pakjes geitenkaas van 200 gram (is ±12 rondjes)
1 pakje rauwe ham (niet te dik gesneden)
Pesto

Bereidingswijze:
•Smeer op één kant van de geitenkaasjes een beetje pesto. Het moeilijkste is het omwikkelen in rauwe ham. Probeer eerst een stuk rauwe ham te nemen en vouw dit om de boven- en onderkant. Nu pak je een kleiner, langer stuk (als het kan een reepje) en wikkel je dit om de zijkant. Druk een beetje aan zodat het er goed omheen zit. Het hoeft niet perfect, als er maar geen geitenkaas uit kan lopen!
•Verwarm een klein beetje olie in de pan en bak de geitenkaasjes ongeveer 3 minuten per kant.

6 gedachtes over “Recept: Geitenkaasjes in rauwe ham

Geef een reactie

