Recept uit….Allerhande: Jamkoekjes

 photo 2014-05-02120552_zps79b60846.jpg
Vaak bak ik niet alleen voor mezelf en voor het gezin, maar ook voor anderen. Ik vind het super leuk om mensen blij te maken met iets dat ik zelf gebakken heb. Deze jamkoekjes maak ik regelmatig voor mijn opa en oma. Tijd voor een receptje!

Zoals ik al zei maak ik deze regelmatig voor mijn opa en oma. Mijn opa en oma zijn op z’n zachtst gezegd een beetje kieskeurig. Het moeten geen te droge koekjes zijn maar ook geen te vette. Geen nootjes, behalve amandelschaafsel. En ga zo maar door. Maar deze koekjes waren gelijk goed gekeurd! Een lekker knapperig, beetje bros. De jam maakt het heerlijk zoet en een beetje smeuïg. En ik moet mijn opa en oma geen ongelijk geven, het zijn gewoon heerlijke koekjes!

Benodigdheden:

1 eidooier
35 gram boter
35 gram basterdsuiker
85 gram bloem
½ tl bakpoeder
Druppeltje vanille essence
50 gram jam

Bereidingswijze:

•Mix de eidooier, boter, suiker en vanille essence tot een schuimig mengsel. Zeef de bloem en bakpoeder en mix kort totdat er een deeg ontstaat. Maak er een samenhangend deeg van en maak er een rol van. Deze rol ga je straks in plakjes snijden. Maak de rol niet te dik want de koekjes lopen in de oven een stuk uit! Leg de rol verpakt in folie 30 minuten in de koelkast.
•Verwarm de oven voor op 175ᵒC. Snij de rol in dikke plakjes. Druk met de achterkant van een pollepel of met je vingertoppen een kuiltje. Doe in ieder kuiltje een beetje jam, niet te veel want anders loopt het in de oven over de rand heen! Bak de koekjes in de oven in 12-15 goudbruin.

 photo 2014-05-02120729_zpsd80e922d.jpg

3 gedachtes over “Recept uit….Allerhande: Jamkoekjes

Geef een reactie

