Recept: Plaattaart met tomaat, courgette en mozzarella

 photo 2014-04-26183702_zpsd01067a7.jpg
Ik schreef al eerder dat ik niet zo’n fan was van plaattaarten. Maar ik moet zeggen, na nog een paar heer het gegeten te hebben, kan ik het aardig waarderen. Mijn moeder is er dol op en omdat je samen eet, moet je elkaar ook weleens te gemoed komen. Ik heb nog steeds liever een quiche maar soms kan het niet anders. Zoals dit recept, een plaattaart van courgette, tomaat en mozzarella.

Je zult je wel afvragen waarom het niet anders kan. Wat is nou het verschil tussen een wat hogere en dikkere vulling of een dunnere vulling? Courgette, tomaat en mozzarella zijn alle drie redelijk vochtige ingrediënten. Er komt een hoop vocht vrij wanneer je deze verwarmt. Als ik deze plaattaart in een quiche vorm zou maken dan zou de binnenkant nauwelijks gaar en stevig worden Bij het snijden zou heel de taart uit elkaar vallen.

 photo 2014-04-26183708_zpsd143ff08.jpg

Dus het werd een plaattaart! Ik heb mijn favoriete ingrediënten (courgette, tomaat en mozzarella) en moeders heeft haar plaattaart. Iedereen dus blij! Maar ondanks dat een plaattaart een stuk dunner is kan deze ook nog té vochtig worden. Daarom grillen we de courgette van te voren, bakken we de bodem al voor de helft af en deppen we de mozzarella af. Als je echt van gesmolten mozzarella houdt in plaats van een iets krokantere (dat kun je zien op de foto) dan kun je de mozzarella ook halverwege erop leggen.
Het is een makkelijk recept en leuk om te maken als je wat meer tijd hebt. Koken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! Ik heb in ieder geval ervan gesmuld 

Benodigdheden voor 1 plaattaart voor ±4 personen:
8 plakken hartige taartdeeg
1 tot 1,5 courgette
4-5 tomaten
1 rode ui
2 eieren
150 ml kookroom of slagroom
2 bollen mozzarella

Bereidingswijze:
• Verwarm de oven voor op 200-220 ᵒC. Haal de hartige taartdeeg uit de vriezer en laat de vellen ontdooien. Snij de courgette in plakjes van ongeveer 0,5 cm. Breng het op smaak met wat peper en zou en grill de courgette in een grillpan.
• Bekleed een bakplaat met bakpapier en maak bekleed deze met de hartige taartdeeg. Vouw de randjes een beetje om zodat ze iets omhoog staan. Bak de bodem voor ongeveer 15-20 minuten in de oven. Haal de plaattaart eruit en laat deze wat afkoelen.
•Snij de tomaten en mozzarella in plakjes en snipper de ui. Dep eventueel de mozzarella af tussen wat keukenpapier zodat deze een deel van het vocht op neemt. Beleg de plaattaart met de gegrilde courgette, tomaat, mozzarella en ui.
•Kluts de eieren met de kookroom en breng op smaakt met peper en zout. Schenkt dit over de plaattaart. Bak de plaattaart nog ongeveer 30-40 minuten in de voorverwarmde oven.

5 gedachtes over “Recept: Plaattaart met tomaat, courgette en mozzarella

Geef een reactie

