Recept: Chocola Banaan Cruesli

 photo 2014-05-11124001_zps8adae705.jpg
Ik heb al eerder een recept voor een eigen gemaakte cruesli (URL) gedeeld. Als ik eenmaal bezig ben met cruesli maken dan kan ik vaak niet meer stoppen. Ik vind het zo leuk om allerlei variaties te bedenken en te maken! Ik wilde eigenlijk ook een keer een chocolade cruesli maken. Natuurlijk wel op mijn manier wat een gezonde versie betekent. Hoe lekker is het om guilty-free chocolade bij het ontbijt te eten?!

Ik wilde de cruesli natuurlijk zo gezond mogelijk maken. Bananen zijn dan eigenlijk altijd je redding. En nu zeker want chocola en banaan gaat gewoon onwijs goed samen. Ik was een beetje bang voor een cruesli die té veel naar banaan zou maken of een cruesli die niet knapperig zou worden. Maar gelukkig had ik die zorgen niet meer na de eerste hap. Wat lekker! Helemaal zoals ik in gedachten had: je proeft chocola (of cacao) maar ook een vleugje banaan.

 photo 2014-05-11124207_zpsbe60547f.jpg

Ik heb deze cruesli ondertussen al een stuk of 3 keer gemaakt. Het verveeld gewoon niet. Ik heb ondertussen wel een tip die je echt moet weten: denk niet dat de cruesli nog niet bruin of knapperig genoeg is na de baktijd, want dat is hij wel. Dat dacht ik dus een keertje want doordat de cruesli als donker van zichzelf is kun je eigenlijk niet zien hoe bruin het al is. Gevolg was dus een knetter harde verbrande cruesli. Gewoon maar op de klok vertrouwen dus!

Benodigdheden voor 1 klein potje:
1 banaan (ongeveer 100 gram)
40 gram appelmoes
50 gram extra pure chocola, fijn gehakt.
20 gram cacaopoeder
100 gram havervlokken (of een mengelmoes van havervlokken en havermout)
40 gram bloem
40 gram (palm) suiker/agavesiroop/honing of vervangen door stevia (wel oppassen als je een vloeibare suikervervanger gebruikt, hierdoor kan het mengsel natter worden. Ik denk dat je ongeveer 10/20 gram meer havervlokken moet gebruiken)

Bereidingswijze:

•Verwarm de oven voor op 170ᵒC. Prak de banaan in een kom en doe de appelmoes, cacaopoeder, chocola en suiker (vervanger) erbij. Meng goed totdat de cacao is opgenomen.
•Doe je havervlokken en bloem erbij en meng tot een geheel. Het mengsel moet niet plakkerig of nat zijn maar het moet tegen aan elkaar plakken/uit elkaar vallen aan zitten.
•Bekleed een bakplaat met bakpapier en stort de cruesli erop. Druk een beetje aan zodat het aan elkaar blijft plakken, je maakt er als het waren een grote koek van.
•Zet de cruesli voor ongeveer 20 minuten in de oven. Na 10 minuten maak je met een vork stukken van de koek en daarna hussel je deze elke 5 minuten om.
•Laat de cruesli goed afkoelen en bewaar het in een weckpot.

10 gedachtes over “Recept: Chocola Banaan Cruesli

  1. Gister deze cruesli gemaakt. De smaak is goed maar hoort het echt krokant te worden zoals cruesli uit een pak? Want mijne is een beetje chewy.

    1. Die van mij was wel voornamelijk krokant geworden. Heb je het lang genoeg in de oven laten zitten? En hoe was de substantie voordat het de oven in ging? Als het namelijk te ‘plakkerig’ was voordat het de oven in ging kan het kloppen. Je moet een beetje een kruimelige structuur hebben. Dus in dat geval iets minder natte ingrediënten of iets meer droge ingrediënten!

Geef een reactie

