TIP: Ikea ‘FLERKORN’ Roggebrood

 photo 2014-05-21173503_zps7cd286b3.jpg
Jullie kennen het vast wel. Je bent bij de Ikea geweest en als je bij de kassa bent geweest ga je even een foute hotdog of een lekker softijsje kopen. Of je gaat even naar de Swedish food market. En dat was precies wat ik deed. Ik moet eerlijk zeggen dat behalve het schepsnoep het me allemaal niet zo heel lekker lijkt. Maar leuk om even rond te lopen is het altijd. Mijn oog viel op dit pak met ‘BRÖDMIX FLERKORN’.

 photo 2014-05-21113138_zps3be1a2a6.jpg
De buitenkant
Ik was eigenlijk meteen nieuwsgierig. Het plaatje op de voorkant leek namelijk heel erg op een roggebrood. Toen ik op de verpakking ging kijken bleek het een mix voor meergranenbrood te zijn. Ik weet niet wat ze in Zweden een meergranenbrood vinden maar hier is dat toch iets heel anders. Aan de ingrediënten te zien zag ik allemaal gezonde en lekkere dingen. Ook is het super simpel te bereiden. Meenemen dus!

 photo 2014-05-21115421_zps7e56ee4d.jpg
Bereiden
Een tijdje later had ik de tijd ervoor en besloot ik het roggebrood (want dat is het naar mijn mening) te maken. Je moet 600 ml warm water in het pak gieten, goed schudden en dan in een bakvorm gieten. Dit laat je 45 minuten rijzen en vervolgens bak je het 60 minuten in de oven. Toen ik het pak openmaakte zag ik het meel. Wat ziet dat er lekker uit! Een heleboel pitjes en granen, daar hou ik van!

Het is super makkelijk te maken maar het ging toch niet helemaal als het zou moeten. Je moet het zien als een ouderwets melkpak die je aan de zijkanten open moet maken (dus geen luxe dop van tegenwoordig), daar moet je het water in gooien, zijkant dichthouden en schudden. Dat gaat niet heel makkelijk als je een kilo moet schudden én het pak goed dicht moet houden. Want het glipt heel snel uit je vingers. Ik heb het dus gewoon in een kom gedaan en daarin gemengd. Werkt veel beter en je hebt hetzelfde resultaat!

Smaak
Verder ging alles zoals het zou moeten. Ik kon niet wachten met proeven maar het moest eerst afkoelen. Toen ik een plakje afsneed zag ik alle granen en pitten zitten. Yum! Het smaakt ook echt super lekker en het roggebrood heeft een lekkere bite. Mijn favoriet is een plakje met jonge kaas of met rookvlees.

Ik ben in ieder geval enthousiast en de volgende keer bij de Ikea ga ik deze zeker weer kopen!

 photo 2014-05-21173520_zps212039d6.jpg

2 gedachtes over “TIP: Ikea ‘FLERKORN’ Roggebrood

  1. Het is inderdaad heerlijk, ik heb er een handje rozijnen door gedaan terwijl ik het deeg in de vorm goot.
    185gr 60min.
    Geen geklieder met kommen en geen afwas.
    Roomboter en kaas erop heerlijk

  2. Flerkorn brood van Ikea. Heel erg lekker gebruik het al jaren.
    Ik heb een alternatief recept met deze mix.
    Maak er namelijk een “Rogge krentenbrood” van.
    Overigens niet alleen krenten, gewoon wat in voorraad is en van alles een beetje.
    Ik gebruik het pak niet helemaal. Na goed mengen deel ik het in twee delen ieder in een plastic zak.
    Voor een deel dus 350 gr. mix volg ik toe ca 350 gr. aan krenten, rozijnen, stukjes gedroogde pruim, stukjes sukade en soms wat gebroken stukjes hazelnoten.
    Tevens beetje extra gedroogde gist ca 7 gr. Hierna alles in een plastic zak en water toevoegen gelijk aan de helft van het oorspronkelijke recept voor het hele pak.
    Tijd goed laten staan om te rijzen. vervolgens wat langer bakken dan wat op het pak staat.
    Echt een recept om te proberen, heerlijk zeker na twee dagen.
    Probeer eerst het echte recept van Ikea om grip te krijgen op de substantie, die anders is dan gewoon brooddeeg.

    Succes. Koos Egtberts

Geef een reactie

