Recept: Knapperige Banaankoekjes

 photo 2014-05-08163348_zpsedabce62.jpg
Koekjes met banaan of banaankoekjes, of hoe je het ook wilt noemen. Ze vliegen je om je oren als je een willekeurige blog opent. Of nog erger: als je het googled. Ik heb het gedaan (en ik weet zeker heel veel andere mensen ook) en het lijkt wel of heel het internet bezeten is van banaankoekjes. Natuurlijk heb ik al een paar keer een willekeurig recept gemaakt (want als je echt gaat zoeken naar een recept die aan al je eisen voldoet ben je uren bezig om alles door te spitten) maar nooit was het écht wat is zocht. Totdat ik zelf het heft in handen nam. De eerste poging was – wonderbaarlijk- gelijk raak. Het werd wat ik wilde: knapperige banaankoekjes

Want dat was eigenlijk heel mijn probleem. Leuk hoor die bananenhype en de honderden, misschien wel duizenden, recepten van bananenkoekjes, maar het was nooit echt wat ik wilde. Ik wilde knapperige koekjes. Ik wilde niet lezen: ‘De koekjes zijn knapperig van de buitenkant en een beetje chewy aan de binnenkant’. Nee een koekje is voor mij een koekje en dan wil ik ook een knapperig koekje. Ook de recepten die ik geprobeerd had waren het allemaal gewoon net niet. De smaak was vaak prima, hoogstens iets te veel banaan naar mijn smaak, maar ze werden nooit echt knapperig.

 photo 2014-05-08163555_zpsf2d4f25e.jpg

Ik was het uiteindelijk gewoon zat en er lag nog een te oude banaan in de fruitschaal. Ik besloot dat ik eigenlijk niets te verliezen had en ben gewoon maar wat in een kom gaan mixen. Met resultaat! De koekjes voldeden aan mijn eisen: gezond (tenminste, gezonder), niet te veel banaansmaak en redelijk knapperig. Dus als je hetzelfde probleem heb als ik: je bent aan het goede adres!

Benodigdheden voor ongeveer 15 koekjes:

80 gram (volkoren) bloem
80 gram havervlokken of havermout
30 gram (palm) suiker
50 gram boter
1 kleine banaan
Flinke snuf kaneel
Snufje zout

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 170ᵒC
•Smelt de boter. Prak in dezelfde kom de banaan tot moes. Voeg de suiker, bloem, havervlokken, kaneel en zout toe.
•Bekleed en bakplaat met pakpapier, schep hoopjes van het mengsel en druk ze goed aan totdat ze dun zijn.
•Bak de koekjes ongeveer 15 minuten in de oven (dit kan wat langer of wat korter zijn)

 photo 2014-05-08163409_zps7ca4d721.jpg

5 gedachtes over “Recept: Knapperige Banaankoekjes

Geef een reactie

