Recept: Hartige muffins met bosui en spekjes

 photo 2014-04-28125358_zpsa6b6a455.jpg
Al eerder heb ik een recept gedeeld van een hartige cake. Sinds ik deze cake heb gemaakt is hij niet meer weg te denken bij ons in het gezin. Als ik aan mijn moeder vraag of zij nog wensen heeft wat betreft ik ga bakken die dag kan ik het antwoord eigenlijk al raden: ‘maak die lekkere hartige cake!’. Ik heb ook al aardig wat versies gemaakt van deze cake maar om ze nou allemaal te delen vind ik ook weer zo wat omdat het allemaal best wel op elkaar lijkt. Maar deze kan ik jullie niet onthouden. Wat een super lekkere combinatie was dit!

Eigenlijk was het een beetje een allegaartje van restjes. De bosui hadden we al een tijdje liggen en die begon z’n beste tijd wel te krijgen en de spekjes waren schijnbaar gekocht, maar niet speciaal voor iets. Het leek me ook een super lekkere combinatie. Het deed me een beetje denken aan de combinatie gebakken ui met spekjes. Alleen dan met bosui én in een cakeje. Mijn zus was toevallig die dag ook op bezoek dus we hebben de tray met mini cupcakejes verdeeld. De volgende dag belden we en vroeg ik hoe of de cakejes al op waren, we moesten allebei bekennen dat ze schoon op waren. Zegt genoeg denk ik!

 photo 2014-04-28160832_zps0aebd872.jpg

Je kunt de cakejes heel makkelijk in de koelkast bewaren. En eigenlijk zijn ze een dag na het bakken (als ze het halen) nóg lekkerder!

Benodigdheden voor mini 10 muffins of 4-5 normale muffins:
150 gr bloem
1 tl bakpoeder
150 gr yoghurt of karnemelk
40 gram gesmolten boter of olie
1 ei
2 bosuitjes, in dunne ringen
70 gram uitgebakken spekjes
80 gram geraspte kaas

Bereidingswijze:

•Verwarm de oven voor op 160ᵒ. Doe in een kom het ei, de boter en yoghurt en mix dit tot een glad geheel.
•Doe de bloem en bakpoeder erbij en stop met mengen totdat de bloem is opgenomen.
•Doe de bosui, uitgebakken spekjes en geraspte kaas erdoorheen. Vul de muffinvormpjes niet meer dan de helft, ze rijzen namelijk erg veel!
•Doe de mini muffins ongeveer 15 minuten in de oven en de normale 25 minuten. Prik voor de zekerheid altijd met een satéprikker in het midden van de muffin, als deze er schoon uitkomt zijn ze goed.
•Laat ze eerst 10 minuten afkoelen in de vorm en laat de muffins daarna goed afkoelen op een rooster.

3 gedachtes over “Recept: Hartige muffins met bosui en spekjes

  1. Deze ‘muffins’ klinken erg lekker! Ik ben dol op hartige tussendoortjes, maar weet zelf nooit zo goed wat ik moet maken. Deze zijn ideaal. Misschien dat ik ze met wat aanpassingen ook ga klaar maken, zodat ik een gezond tussendoortje heb.

Geef een reactie

