Recept: Healthy peanut butter cups

 photo 2014-04-08104207_zps8b600daa.jpg
Pindakaas…. Ik krijg er gewoon geen genoeg van. Het is dan ook dat ik eigenlijk alles in combinatie met pindakaas wel lekker vind. Maar de combinatie pindakaas en chocola staat denk ik wel bovenaan. Zo slecht but sooooo good. En daarom kon ik het niet laten om dit recept te maken: peanut butter cups. Maar dan een tikkeltje gezonder ;)

Ik denk dat iedereen die een beetje into american food of pindakaas is, wel van Reese’s Peanut Butter Cups heeft gehoord. De beroemde cups van chocolade gevuld met pindakaas. Ik kon ook mijn geluk niet op toen ze een tijd geleden Amerikaans snoep gingen verkopen bij Jamin. Eindelijk kon ik ze proberen! Ik betaalde wel €1.25 voor twee kleine cups, maar hé, je bent een pindakaas fan of je bent het niet. Ik kon thuis niet wachten om ze te proeven! Ik nam de eerste hap en verwachtte een hemels gevoel op mijn tong. Maar…. Dat kwam niet. Huh?! Ja, ik kon het zelf eigenlijk niet geloven maar ik vond deze famous cups helemaal niet hét einde. Veel te zoet en ik kon moeilijk het verschil tussen de pindakaas en de melkchocolade proeven. Tijd om zelf in actie te komen!

 photo 2014-04-081042077_zps0ea05ce8.jpg

En als we het dan doen, doen we het wel gelijk goed. Dat betekent voor mij niet om écht de Reese’s Peanut Butter Cups na te maken, maar een gezondere versie te maken. Gewapend met mijn siliconen mini cupcake tray, tablet 86% cacao chocola en de pot pindakaas ging ik aan de slag. Het was wel een stuk meer werk dan ik in gedachten had en zelfs ook nog moeilijker. Want zie maar eens een goede dikte van chocola te maken. Dat mislukte bij mij dan ook een beetje aan de zijkanten. Maar eerlijk is eerlijk, ze waren er zeker niet minder lekker om! En het beste: na 1 (oké, 2) heb je écht genoeg. Genoeg gekletst, op naar het recept:

Benodigdheden:
200 gram 86% cacao chocola (in ieder geval boven 70% als je het zo gezond mogelijk wil maken)
±100 gram pindakaas
1 theelepel agavesiroop of honing
Mespuntje zout
Heel klein druppeltje vanilla essence
Rooster (en daaronder keukenrol/folie/bakpapier)
Siliconen cups of een tray

Bereidingswijze:
•Smelt de chocola au bain Marie of in de magnetron. Als je de chocola in de magnetron smelt wacht je totdat de helft is gesmolten en haal je het bakje eruit, en blijf je roeren totdat de chocola gesmolten is.
•Pak de siliconencups en giet er een klein laagje chocola in, iets minder dan de helft. Draai ze om en laat ze uitlekken op het rooster. Tik een beetje om de lucht eruit te krijgen. Zet ze nu in de koelkast zodat de chocola hard kan worden.
•Meng de pindakaas met de agavesiroop, zout en vanille essence. Doe in elke cup een klein beetje pindakaas in het midden van de cup. De pindakaas mag de zijkanten niet raken. Dit kun je het beste met twee theelepels of twee mespunten doen.
•Giet de rest van de chocola erover heen en tik nog een keer op het aanrecht zodat de lucht eruit is en de bovenkant mooi egaal is. Zet de cups in de koelkast of in de vriezer (voor de ongeduldigen onder ons) totdat de chocola hard is. Druk heel voorzichtig de cups eruit en ze zijn ready to eat!

3 gedachtes over “Recept: Healthy peanut butter cups

Geef een reactie

