BATTLE: Extra pure chocola

 photo 2013-12-29104740_zps1e9a12c8.jpg
De BATTLE! Er zijn tegenwoordig heel veel producten die we kennen van het A-merk maar het huismerk van de supermarkten gaan deze producten ook maken. Vaak kies ik automatisch voor het A-merk want het huismerk doet me altijd denken aan een slechte ‘namaak’. Maar is het duurdere A-merk wel echt zoveel beter? Of kunnen we net zo goed het huismerk kopen omdat er eigenlijk geen verschil in zit? Ik ga twee (bijna) dezelfde producten tegenover elkaar zetten: het A-merk en het huismerk (of B-merk). The BATTLE begins. Welke wint?! Deze keer: extra pure chocola!

Zoals jullie al konden lezen hou ik heel erg van pure chocola. Hoe puurder hoe beter. Waar je deze vroeger in de natuurwinkel moest kopen kun je ze nu gewoon in de supermarkt kopen. Très simple. Ik ben hier heel blij mee. Je hebt was keus in prijs en merk!

In het begin lag er alleen nog maar pure chocola van côte d’or in de schappen. Een tijdje later spotte ook een extra pure chocoladetablet bij de Jumbo. Tegenwoordig weet ik ook dat de Albert Heijn ook deze chocola heeft. Dat er meer keus komt in merken is zeker mooi meegenomen want die van de côte d’or kost €1.86 en die van de Jumbo slechts €0.89. Scheelt toch zeker weer de helft ! Zoals je kunt zien op de foto’s is de chocola van de côte d’or is 70% cacao en die van de Jumbo 72%. Ik denk dat dit zo’n klein verschil is dat je het amper proeft.

Zoals je misschien wel weet (of niet): hoe puurder de chocola hoe hoger het cacaogehalte en hoe minder suiker. Mooi meegenomen toch?! Daar komt bij dat de smaak door het hoge cacaogehalte ook een stuk intenser is en je na 1 (max 2) blokjes echt wel genoeg hebt. Daarom ligt deze chocola altijd bij mij in de kast. Heb ik zin in chocola, dan (probeer, lukt niet altijd hihi) pak ik een blokje (of 2) van deze chocola. Bij andere chocola (bijvoorbeeld Bonbon bloc, oh my, krijg er gelijk zin in!) smaakt 1 stukje naar 2 en 2 naar 3 en 3 naar…..alles. Best heel verschil toch?!

In deze BATTLE de 70% noir intense van côte d’or en 72% cacao intense puur van de Jumbo. De prijs van de tablet van de Jumbo ligt beduidend lager, €0.89, dan de tablet van de côte d’or €1.86. Welke wint?!

 photo 2013-12-29104629_zps00d67fc1.jpg

De verpakking:
Die van de côte d’or is zeker mooier, maar dat is eigenlijk wel logisch. Toch vind ik dat de Jumbo ook haar best heeft gedaan maar de vormgeving is een stuk simpeler. Een huismerk moet herkenbaar zijn en dat is die van de Jumbo zeker.
De Jumbo heeft ook nog een leuk verhaaltje aan de achterkant. Vind ik altijd leuk!

 photo 2013-12-29105438_zps9641346b.jpg
 photo 2013-12-29104904_zps1f58dd81.jpg
De voedingswaarden:
Ik heb hier niet heel veel verstand van mij er is wel iets wat me opvalt: veel vet en veel vezels. Dat komt doordat het cacaogehalte hoger is.
De blokjes zijn plat en daardoor ook wat groter dan bij een ‘normale’ reep chocola. De Jumbo heeft nog iets leuks erop gegraveerd (of hoe noem je dat?!): ‘Liefde voor chocola’. That’s right Jumbo!
côte d’or heeft hun wel bekende olifant erop staan.
Wat me opvalt is dat de chocola van de Jumbo wat dikkere randen heeft dan de côte d’or en hierdoor is het wat makkelijker te breken op de naden die in de tablet zitten.

 photo 2013-12-29105812_zpse1015102.jpg
Nu het leukste: proeven!
En nog een keer (goh, wat vervelend!)
Ennnnn? Wat ik opmerkelijk vind is dat de chocola van de Jumbo een hoger cacaogehalte heeft maar ik deze wel wat ‘zachter’ vind smaken, minder intens. De chocola van de Jumbo vind ik ook iets minder bite hebben. Het lijkt wel alsof deze iets romiger is dan de chocola van côte d’or. Alle twee erg lekker!

 photo 2013-12-29104800_zps0e021296.jpg
Eindoordeel:
Ondanks dat ik van écht pure chocola hou vind ik toch van deze twee de chocola van de Jumbo het lekkerst. Deze is iets romiger en smelt iets makkelijker op m’n tong (zo eet ik m’n chocola). Het zijn echt kleine verschillen hoor. Ik denk eigenlijk ook wel dat het iets met de prijs te maken heeft. Vaak zijn producten mt chocola van een huismerk of ander B-merk minder intens of smaken minder naar cacao. Hier blijkt dat ook weer. Toch wint de Jumbo 72% cacao intens puur deze BATTLE!

2 gedachtes over “BATTLE: Extra pure chocola

  1. Romig klinkt goed, die van Jumbo ga ik ook eens proberen! Zelf vind ik de pure chocolades van Swiss en Lindt lekkerder, Lindt heeft zelfs 99%.

Geef een reactie

