Recept uit….Allerhande: Lentestamppotje met erwtjes en rauwe ham

 photo 2014-05-21182936_zps26316341.jpg
Ik moet eerlijk bekennen dat het niet heel vaak voorkomt dat ik een recept maak uit de allerhande van die maand. Vaak zijn het recepten die op de website van de Allerhande vind en die zijn soms al jaren oud. Dit recept stond in de Allerhande van mei en was op het stapeltje ‘wil ik maken’ beland. Toen het een keer best warm weer was bedacht ik me dat ik een recept van een lentestamppot uit de Allerhande had gescheurd. Lekker licht maar toch ook lekker Hollands!

 photo 2014-05-21182917_zps2326e4ba.jpg
Ik moet zeggen dat ik niet heel erg een stamppot fan ben. Ja ik vind het wel lekker maar het is niet dat ik het zelf snel zou maken. Maar gelukkig komen er steeds meer ‘modernere’ recepten van stamppotten op het internet, of in een magazine. Want een stamppot hoeft helemaal niet zwaar te zijn en hoeft helemaal niet gemaakt te zijn van te lang gekookte groente. Dit stamppotje is daar een prima voorbeeld van. Heerlijk fris, licht en met een lekkere bite.
Ik moet zeggen: het is wel een recept waarvan je moet houden. Je vind het lekker of niet. Als je wel van aardappelen of stamppotjes houdt maar ook van een lekkere bite en een frisse smaak is dit een recept voor jou!

Benodigdheden voor 4 personen

600 g stamppotaardappelen
450 g doperwten zeer fijn, diepvries
100 g rauwe ham
1 el zonnebloemolie
150 g tuinkruidensoepgroente, vers
200 g witte kaas 45+

Bereidingswijze:
•Kook de aardappelen in ruim water gaar. Voeg na ongeveer 11 min. de doperwtjes toe en kook 5 min. mee.
•Snijd ondertussen de rauwe ham in stukjes. Verhit de olie in een koekenpan en bak de ham in 5 min. op middelhoog vuur krokant. Voeg de soepgroente toe en bak 8 min. mee. Verkruimel ondertussen de witte kaas.
•Giet de aardappelen en erwtjes af en vang 1 kopje kookvocht op. Stamp de aardappelen, erwtjes en de helft van het kookvocht tot puree.
•Schep de soepgroente met de ham en de helft van de kaas door de stamppot en voeg eventueel nog wat extra kookvocht toe of boter voor wat meer smaak. Bestrooi met de rest van de kaas en serveer.

 photo 2014-05-21183032_zpsbc5889eb.jpg

Een gedachte over “Recept uit….Allerhande: Lentestamppotje met erwtjes en rauwe ham

Geef een reactie

