TIP: Peppadew dressing

 photo 2014-05-27120624_zps689b1425.jpg
Eigenlijk komt het een beetje door mijn moeder dat ik deze dressing als TIP neerzet. De laatste tijd is zij namelijk helemaal gek (en niet zo’n beetje ook…) op alles wat pittig is en met pepers te maken heeft. Deze dressing zag ik ergens in een hoekje bij de Albert Heijn en zei gelijk: ‘Mam, kijk eens!’ Ik hoefde natuurlijk niet te vragen of ze het een goed idee vond om deze te proberen. Nee, ze zag het woord ‘peppadew’, wat genoeg was om het linea recta in het winkelwagentje te zetten.

En kun je bedenken dat mijn moeder eerst helemaal niet van pittig hield. Bijvoorbeeld met sambal door een gerecht. Als ze het potje sambal bij het fornuis zag staan zei ze altijd: ‘Niet te veel hè?!’ Anders eet ik het niet. Hoe dat ineens is omgeslagen weet ik eigenlijk ook niet. Het begon met jalapeño pepertjes van de AH. Daarna kwam een gedroogde chili molen, hetzelfde idee als een pepermolen maar dan met chili. En toen kwam eigenlijk alles waar ook maar chili of pepertjes of pittig op de verpakking stond. Chips, borrelnootjes, sambalkaas, smeerkaas en noem maar op. En nu ook dressing. En ik moet zeggen, deze is heel lekker!

 photo 2014-05-27120851_zps48ca16de.jpg
Buitenkant:
Het flesje ziet er heel simpel uit. Gewoon een redelijk klein glazen flesje. Geen groot etiket. Wat je wel leest is: ‘Peppadressing, Put it on everyting’. Dus het is niet perse alleen een dressing maar misschien ook een dipsaus of gewoon een saus voor bij de aardappeltjes?
Op de dop staat nog beschreven wat een peppadew peper eigenlijk is: een zoet-pikante peper. Daar hou ik wel van!

 photo 2014-05-27121019_zpsd75786eb.jpg

Binnenkant:

Ik maak het flesje open en ruik eraan. Ik ruik eigenlijk vooral azijn en niet iets bijzonders. Wanneer ik een beetje van de dressing op een lepeltje doe zie ik duidelijk de stukjes peper. De dressing is niet heel dik maar goed vloeibaar.

Smaaktest:
Ja en nu de smaaktest! Ik ben best voorzichtig en neem een nipje van het lepeltje. Ze zeggen dat het een pittige dressing is dus ik neem het zekere voor het onzekere. Je proeft eerst een zoete pepersmaak, met een heet licht pitje. Je proeft wel wat azijn, maar helemaal niet overdreven. Ik vind het goed in balans. Eigenlijk denk ik: is dit alles, is dit nou pittig? Maar na een paar seconden heb ik al spijt: ik voel die pittigheid komen! Phieuw, ja deze is lekker pittig! Gelukkig niet zó pittig dat je minuten duurt voordat je een beetje afgekoeld bent. Ik vind precies goed!

Eindresultaat:
Als je van pittig houdt is deze dressing zeker wat voor jou! Deze dressing is zoet maar ook pittig. Voor mij een perfecte combinatie van zoet, zuur en pittig. Hij smaakt goed bij sla of rauwkost maar deze dressing is ook goed als dipsaus voor groenten te gebruiken. De slogan: ‘Put it on everything’ zegt het precies!

5 gedachtes over “TIP: Peppadew dressing

    1. Jammer dat het uit de assortiment is gehaald weet iemand waar je het nog kan kopen of bestellen, lekkerste saus ooit!!!

Geef een reactie

