Recept: Gezonde Banaanbrownies

 photo 2014-06-12161237_zpsed5b13bc.jpg
Op een regenachtige middag besloot ik eens te gaan bakken (goh, wat een verrassing). Vaak heb ik wel wat inspiratie websites waar ik op kijk, maar toevallig lag er naast me een tijdschrift open waar een recept voor brownies in stond. En wat zagen die er lekker uit! Zo heerlijk zacht, bomvol met chocolade en….calorieën, suikers en vet. Ehm, dat klinkt wat minder aantrekkelijk. Ik ben een beetje gaan kijken op internet wat een beetje de verhoudingen en ingrediënten waren voor brownies, en daarmee ben ik aan de slag gegaan. Daaruit kwamen deze heerlijke, gezonde, suikervrije banaanbrownies!

Begrijp me niet verkeerd hoor. Een keer een calorieënbom eten bomvol met chocola, suikers en vet is absoluut niet slecht. Alleen ik vind het een sport om van zo’n recept iets gezonds te maken. Het zal natuurlijk niet 100% op de ‘echte’ lijken. Maar dat je én iets lekkers eet én iets dat ook nog gezond is, vind ik persoonlijk ook heel belangrijk.

 photo 2014-06-12161438_zps13e33df3.jpg

Ik had niet verwacht dat ze in één keer zouden lukken want om eerlijk te zijn, heb ik nog nooit brownies gemaakt. En dan weet je het recept, de verhoudingen en hoe het beslag moet ‘voelen’ niet. (ja, klinkt raar, ik weet het!). Best een uitdaging! Gelukkig is het helemaal goed gekomen en heeft iedereen lekker zitten smullen van deze super gezonde banaan brownies! Zeker het proberen waard ;)

Benodigdheden voor een 15 x 20 cm vorm:
Bereidingswijze:
50 gram (volkoren) bloem
30 gram cacaopoeder
10 gram suiker
30 gram gehakte walnoten
1 banaan
1 ei
30 gram gesmolten boter
60 gram agavesiroop of honing

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 160ᵒC. Prak de banaan en meng het ei, gesmolten boter en agavesiroop er door heen tot een gladde massa.
•Doe de bloem, cacaopoeder, suiker en walnoten erdoor. Schep dit met een spatel luchtig door.
•Bekleed de vorm met bakpapier en giet het beslag erin. Bak de brownies 25-30 minuten in de oven totdat een satéprikker en schoon uitkomt.

4 gedachtes over “Recept: Gezonde Banaanbrownies

Geef een reactie

