Recept: Suikervrij kwarkbrood

 photo 2014-07-09161030_zps1aedef86.jpg
Kwarkbrood stond al een tijdje op mijn lijstje om te maken. Maar op een één of andere manier schoof ik het steeds naar achteren. Totdat ik ineens op een paar blogs een kwarkbrood recept tegen kwam. Dat zag er zo lekker uit dat ik gelijk aan de slag ben gegaan. Het resultaat: een heerlijk, gezond, suikervrij kwarkbrood.

Ik ben nog wel even op internet gaan kijken of er nog een verschil in recepten zat, maar eigenlijk waren alle recepten die ik tegenkwam hetzelfde. Scheelt ook weer een hoop uitproberen ;) Het fijne van dit recept is dat je er heel goed mee kan variëren. Ik heb dit keer twee soorten rozijnen gebruikt, blanke en normale rozijnen. Maar je kunt er ook cranberry’s, gedroogd fruit, noten of zaden in doen. Je kunt het zo helemaal aanpassen aan je smaak.

 photo 2014-07-09161315_zps7dea2ddb.jpg

Het kwarkbrood is heerlijk luchtig en zacht. Voor de mensen die geen kwark lusten: het smaakt niet naar kwark! Het heeft absoluut geen zure smaak. De kwark heeft vooral voor de luchtigheid gezorgd. Zelf maak ik het helemaal af door een beetje gezouten roomboter op een plakje te smeren . Hmmm!
Benodigdheden voor een klein kwarkbrood voor een vorm van ±15 cm. Wil je het in een normale cakevorm maken, doe het recept x3 en verdubbel (ongeveer) de baktijd.

Benodigdheden:
80 gram volkoren bloem
Snufje zout
1 tl bakpoeder
½ tl kaneel80 gram magere kwark / griekse yoghurt
½ ei (bij een grotere vorm 1 ei)
30 gram gemengde rozijnen

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 170ᵒC
•Meng in een kom de kwark en het ei tot ene luchtig mengsel. Meng de volkoren bloem, zout, bakpoeder en kaneel er door heen tot een luchtig beslag. Spatel de rozijnen erdoor.
•Bak de cake in ongeveer 20 minuten gaar. Controleer voor de zekerheid met een satéprikker!

Geef een reactie

