Recept: Courgette pizza

 photo 2014-07-04181417_zps5843a399.jpg
Ik ben niet dol op fastfood zoals patat, frikadellen, broodje shoarma of McDonalds. Maar een pizza, die kan ik niet afwijzen. Op z’n tijd kan ik daar intens van genieten. Lekker op een regenachtige zaterdag op de bank opeten met een goede serie op tv. In pyjama natuurlijk. Oké, nu moet ik ophouden want ik krijg er al zin in. Omdat ik zo gek op pizza ben, ben ik ook gek op allerlei ‘varianten’ van pizza. En dan bedoel ik niet het beleg van de pizza, maar de bodem. Al eerder hebben jullie een pizzaboterham en pizzawrap kunnen zien. Vandaag komt daar weer eentje bij: courgettepizza’s!

Buiten dat ik dus gek ben op pizza’s, ben ik ook gek op courgette. In alle vormen en maten. Courgette als bodem gebruiken voor een pizza is dus voor mij een gouden combinatie. En laten we eerlijk zijn: het is ook nog eens super gezond. Alsof het nog niet beter kan: het is super makkelijk te bereiden én het is ook nog eens goedkoop. Ik word een beetje overenthousiast geloof ik…

 photo 2014-07-04181437_zps22d8f7fd.jpg

Over de smaakt kan ik niet heel veel zeggen. Je moet natuurlijk wel van courgette houden wil je deze pizza’s lusten, maar dat is ook echt het enige. Ik kreeg e een voldaan gevoel van en ik had ook gewoon het idee dat ik pizza had gegeten. Alleen dan stukken gezonder ;)

Benodigdheden voor 4 personen als bijgerecht en 2-3 personen als hoofdgerecht:
2 dikke courgettes
Tomatenpuree
1 rode ui
2 tomaten
100 gram geraspte kaas/mozzarella
Evt. ingemaakte jalapeño pepers
Italiaanse kruiden, peper en zout
olijfolie

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven voor op 200ᵒC. Snij de kop en kont van de courgette af en snij ze in de lengte in plakken van ongeveer0,5 tot 1 cm. Uit één courgette kon ik 5 plakken halen.
•Strooi wat italiaanse kruiden, peper, zout en olijfolie over de courgetteplakken. Zet een grillpan op het vuur en grill de courgetteplakken. Laat de courgetteplakken even afkoelen.
•Snij ondertussen de ui in hele dunne halve ringen en de tomaten in halve plakken.
•Neem een bakplaat en leg de courgetteplakken erop. Smeer de courgetteplakken in met tomatenpuree en beleg ze met de ui, tomaat, kaas en eventueel de jalapeño pepers.
•Doe de courgettepizza’s ongeveer 10-15 minuten in de oven totdat de kaas goed gesmolten is.

 photo 2014-07-04181456_zps06f6193b.jpg

2 gedachtes over “Recept: Courgette pizza

Geef een reactie

