Recept: Healthy mugcake

 photo 2014-06-24162658_zps60ea17a2.jpg
De mugcakes. Wat mij betreft een heel verhaal apart. Je denkt dat je gewoon even in 5 minuten een cake gaat maken maar schijn bedriegt. Vaak komt het niet eens in de buurt van een cake, is het niet de smaak van een cake en is hij aan de buitenkant te gaar en aan de binnenkant nog niet gaar. Er is altijd wel wat mee. Dat is mijn ervaring tenminste. Ik besloot het heft in eigen handen te nemen en gewoon eens wat te proberen. Het resulteerde in een gezonde, compacte, chocolade mugcake!

Wat ik ook nooit echt aantrekkelijk vond aan de mugcakes waren de ingrediënten. Vaak 1 ei, een paar eetlepels olie, suiker en bloem. Doe daarbij nog chocoladedruppels of pindakaas en de calorieënbom van hier tot Verweggistan is geboren. Kijk, tuurlijk is het voor een keertje niet erg maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er meer van kan genieten als ik weet dat ik het gezonder heb gemaakt dat ‘oorspronkelijk’.

 photo 2014-06-24162542_zps6e739026.jpg

Het ei heb ik vervangen door gebroken lijnzaad met gekookt water. Als je dit een paar minuutjes laat weken heb je hetzelfde effect als een ei. De olie is vervangen door appelmoes en de bloem is vervangen door volkoren bloem en havermout. Suiker vervangen we door biologische honing of agavesiroop en volgens mij zijn we dan al een heel eind op de gezonde tour!

 photo 2014-06-24163057_zps0161c77f.jpg

Het werd eigenlijk niet zo’n luchtige cake als ik had gewild, het werd juist een aardig compacte cake. Maar eigenlijk vond ik dat erg lekker! Als je hem dan niet te lang in de magnetron doet dan blijft de binnenkant nog een beetje zacht en krijg je een beetje en brownie idee. Een gezonde brownie ;)

Benodigdheden voor 1 mugcake:
1 el gebroken lijnzaad+ 3 el gekookt water
1 el agavesiroop
1 el appelmoes
½ el melk
½ tl vanille essence
1 el volkoren/spelt bloem
1 el havermout
1 el palmsuiker of kokosbloesemsuiker
1 el cacao
½ tl kaneel
½ tl bakpoeder
Een vork

Bereidingswijze:
•Neem een magnetronbestendige mok. Doe daar de lijnzaad met water in en laat dit 2 minuten staan.
•Doe eerst alle natte ingrediënten (agavesiroop, appelmoes, melk en vanille essence) erbij en roer goed totdat het één geheel is.
•Doe nu alle droge ingrediënten erbij (bloem, havermout, suiker, cacao, bakpoeder en kaneel) en totdat de droge ingrediënten zijn opgenomen. Laat 2 minuten staan.
•Doe de magnetron op de hoogste stand en bak de cake in 2 minuten gaar. Waarschijnlijk is hij te heet om op te eten dus laat nog even staan.

Je heerlijke, gezonde, brownie mugcake is klaar!

Een gedachte over “Recept: Healthy mugcake

Geef een reactie

