Wat een studentje ’s avonds eet (uit de vriezer)

1414932211190
Zoals jullie misschien wel weten woon ik op kamers. Op kamers wonen betekent dat je zelf moet schoon maken, zelf de was moet doen en natuurlijk zelf moet koken. Voor mij is dat op zich geen probleem want ik kan koken én ik vind het ook leuk (goh, zou je niet zeggen met een foodblog haha). Maar ik kan me voorstellen dat er ook studenten zijn die het wel moeilijk vinden. Wat je redding kan zijn is een vriezer. Het is namelijk heel handig om één keer voor meerdere personen te koken en dat in porties in te vriezen. Ondanks dat ik koken voor mezelf helemaal niet erg vind, vind ik het óók weleens makkelijk om wat uit de vriezer te halen. Deze week heb ik toevallig elke dag wel iets gegeten wat (deels) uit de vriezer kwam. Ik hoop dat studenten die dit lezen hier wat inspiratie uit halen en zien dat het helemaal niet zo moeilijk en veel tijd kost om makkelijk, gezond en goedkoop te eten. Kijken jullie mee naar mijn avondeten van afgelopen week?

Als eerst wil ik mijn excuseren voor de slechte foto’s. Het is nu natuurlijk donker met het avondeten en met lamplicht komen de meest vreselijke foto’s eruit. Toch wilde ik het laten zien omdat ik wil laten zien hoe makkelijk het is om voor jezelf te koken zonder al te veel moeite!

2014-10-26 18.46.44
Mijn week begint eigenlijk op zondagavond. Ik ga namelijk al redelijk vroeg terug naar mijn kamer omdat ik nog een stukje moet lopen langs een donkere weg. Omdat ik toch pas na 19:00 uur op mijn kamer ben maak ik iets dat gewoon héél snel klaar is. Dit is een rijst ‘prutje’ (ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden) één van mijn favoriete ‘studenten’ gerecht dat letterlijk binnen 10 minuten klaar is. De rijst haal ik uit de vriezer, dat smaakt heel goed! De rijst wordt niet papperig of klef en je hebt in een paar minuten je rijst klaar. Deze ontdooi ik in de magnetron. Ondertussen fruit ik een uitje en doe ik er een blikje groenten bij. Deze keer had ik Macedoine de légumes van Bonduelle. Dit breng ik op smaak met wat zout, peper en eventueel wat andere kruiden. De rijst doe ik erbij en verwarm ik kort mee. Dan smelt ik een plakje kaas erover en klaar ben je! Wil je het iets vullender maken kun je altijd samen met de ui een roerei maken en daarna de groenten erbij doen. Het is heel makkelijk, goedkoop en gezond!

2014-10-27 18.59.51
Maandag at ik een Mexicaanse tortillaschotel. De Mexicaanse saus, bestaande uit ui, paprika, mais, kidneybonen, tomatenblokjes en gehakt, haalde ik uit de vriezer. Dit is echt een heel veelzijdige saus. Je kunt er, zoals ik nu heb gedaan, een Mexicaanse schotel van maken met tortillachips maar je kunt het ook in een wrap eten, een courgette, paprika of zelfs een aardappel ermee vullen of je kunt er een ei-schotel van maken Heel veelzijdig dus! Ik heb de saus ontdooit en opgewarmd in de magnetron. Daarna heb ik er kaas en toritllachips over verdeeld en nog 10 minuten in de oven gezet. Heb je geen oven kun je de kaas erover smelten in de magnetron en het scoopen met de toritllachips.

2014-10-28 18.54.06
Dinsdag at ik nasi met een gebakken ei en pindasaus. De nasi haalde ik uit de vriezer. Zoals ik net al zei vind ik rijst uit de vriezer gewoon heel lekker en deze nasi is daarom zeker niet minder lekker dan ‘vers’! Het is een kwestie van de nasi opwarmen in de magnetron, ondertussen het ei bakken en de satésaus opwarmen. Ook in 10 minuten klaar!

2014-10-29 18.43.56
Woensdag ging ik lekker op de Hollandse tour! Dit is een spinaziestamppot met jus en een gekookt ei. Dit is gewoon een stamppotje van gekookte aardappel met een pot (of uit de diepvries) gehakte spinazie. Omdat er wordt gezegd dat je spinazie niet twee keer mag opwarmen heb ik, toen ik dit maakte, de aardappels gekookt en af laten koelen. Daarna heb ik de spinazie goed laten uitlekken en door de aardappels gedaan. Wordt een stamppotje dan niet sompig uit de vriezer? Een beetje, het is inderdaad wel wat vochtig maar het is geen natte bedoeling. Je moet de spinazie heel goed laten uitlekken! Ik warm de stamppot op in de magnetron, kook ondertussen het ei en maak de jus (uit een zakje waar je alleen maar gekookt water bij hoeft toe te voegen). Alweer klaar in 10 minuten ;)

2014-10-30 18.48.58
Donderdag, de laatste avond dat ik op mijn kamer eet, at ik macaroni uit de oven. Alleen de saus komt uit de vriezer. In tegenstelling tot rijst vind ik pasta uit de vriezer niet lekker. Het wordt naar mijn idee een beetje korrelig, over gaar en sompig. Die pasta kook ik zelf nog, maar dat is ook in 10 minuten klaar. Ik kook de pasta en verwarm ondertussen de saus in de magnetron. Als de pasta klaar is schep ik dit er doorheen. De pasta is op zich al warm dus dan hoeft het niet meer zo lang in de oven. Je hoeft het natuurlijk niet in de oven te doen, je kunt het geheel ook gewoon opwarmen in de magnetron ;) Ik strooi de kaas erover en zet het nog 10 minuten in de oven.

Zoals je ziet is het helemaal niet moeilijk om voor jezelf te koken als je daar geen ster in bent. De vriezer is je redding ;) Het is allemaal gezond, goedkoop en snel klaar!

2 gedachtes over “Wat een studentje ’s avonds eet (uit de vriezer)

Geef een reactie

