Recept: Healthy chocolate fudge

2014-07-10 13.06.39
Als er één van de recepten die ik de laatste tijd maakte, een shot in de roos is, is dit recept het wel. Ik zat al heel lang met het idee om een fudge te maken. Maar ik wilde dan wel gezonde fudge maken. Heel veel recepten die ik tegenkwam waren met dingen gemaakt die ik niet in huis heb. Een voorbeeld: kokosolie. Heel gezond ja, maar ook heel duur voor een arme student. Wat ik wel zag is dat er vaak banaan en pindakaas/notenpasta wordt gebruikt. Ik besloot geen recept aan te houden maar lekker zelf te gaan kliederen. De fudge was gelijk pérfect, to die for, zó lekker!

Ik besloot als basis banaan en pindakaas te nemen. Dit zorgt voor een zachte maar toch stevige consistentie. Cacaopoeder en 86% cacao chocola zorgen voor de fudge smaak. De chocola gaat er gesmolten doorheen maar als je de fudge in de koelkast zet stolt deze weer, waardoor de fudge steviger wordt. Honing en agavesiroop zorgen voor de zoete smaak in de fudge. Ik heb ook gekozen om een bodem te maken. Naar mijn idee zorgt dit over het geheel voor wat meer stevigheid.

2014-07-10 13.09.11

Ik weet niet hoe ik het gedaan heb, maar het eerste probeersel was gewoon gelijk een shot in de roos. Na de eerste hap was ik gewoon verkocht. De fudge was precies zoals ik me had voorgesteld: zacht, maar ook stevig, de smaak van chocola, niet te veel banaan en niet al te zoet. Ik moet me dan ook bedwingen om niet overenthousiast te worden over deze fudge want ik ben gewoon zo blij met deze ontdekking. En het is ook nog super gezond! Echt een aanrader ;)

Benodigdheden voor een 15 X 15 cm fudge
Bodem:
40 gr (gemengde) noten
15 gram havermout
10 gram kokosrasp
10 gram cacaopoeder
15 gram pindakaas/notenpasta
35 gram gesmolten boter boter
20 gram agavesiroop/honing
Fudge:
½ geprakte rijpe banaan
50 gram pindakaas/notenpasta
20 gram gesmolten (extra) pure chocola
15 gram gesmolten boter
20 gram agavesiroop/honing
10 gram cacaopoeder

Bereidingswijze:
•Neem een schaaltje met rechte randen en bekleed deze met bakpapier
•Doe ik een keukenmachine alle ingrediënten voor de bodem en meng het totdat het een mooie massa is. Doe deze in de schaal en druk met de bolle kant van een lepel het uit tot een dunne bodem. Het is niet erg als je schaaltje niet helemaal op maat is!
•Doe alle ingrediënten voor de fudge in de keukenmachine en meng tot een gladde massa. Doe deze op de bodem en smeer deze egaal uit tot een dikte van ongeveer 1,5-2 cm.
•Doe eventueel een topping van hagelslag, kokosrasp of gehakte noten erop. Zet de fudge een uur in de vriezer. Daarna kun je de fudge in blokjes snijden en bewaren in de koelkast

2 gedachtes over “Recept: Healthy chocolate fudge

Geef een reactie

