Recept: Zelfgemaakte vruchtenschelpjes

2014-07-13 13.17.30
Iedereen houdt wel van een gebakje op z’n tijd. Tenminste, dat neem ik aan. Ik in ieder geval wel! En natuurlijk is het dan het leukst als je het zelfgemaakt heb. Gebak eten doe ik niet vaak en het maken dus al helemaal niet. Laatst zat ik Rudolph’s Bakery te kijken op 24 Kitchen en kwam dit recept voorbij. Vruchtenschelpjes, van die heerlijk zomerse gebakjes met pudding, bladerdeeg en fruit. Hmmm!

Vruchtenschepjes zijn één van mijn favoriete gebakjes. Ze zijn lekker licht en vallen niet zo heel zwaar op de maag. Ook vind ik de combinatie van het zoete custard en frisse fruit heerlijk. Ik verbaasde me er eigenlijk over hoe makkelijk het te maken was. De volgende dag ben ik gelijk aan de slag gegaan. Ik twijfelde nog even want toen ik de beschrijving las leek het me toch wat moeilijker dan ik eerder dacht. Op tv ziet namelijk alles er zo makkelijk uit. Gelukkig viel dat heel erg mee! Je bent meer aan het wachten dan dat je moet multitasken. Dus zelfs een niet ervaren kok kan dit maken ;)

2014-07-13 13.20.02

Mijn favoriet is toch wel de custard. Ik zeg je: als je eenmaal hebt geproefd hoe het smaakt als je het zelf gemaakt heb, dan wil je niet anders. Misschien is het zelfs wat handiger om iets meer te maken want van één hapje proeven komen er twee, en van twee komen er drie en…. ;)

Benodigdheden voor 8 vruchtenschelpjes:
Custard:
1 vanillestokje
250 ml melk
60 gram kristalsuiker
2 eidooiers
1 el bloem
Schelpen:
8 plakjes bladerdeeg
1 ei
8 el suiker
Vulling:
100 gram pure chocola
Fruit

Bereidingswijze:
•Verwarm de oven op 180 ºC . Laat het bladerdeeg ontdooien. Zet een diep soepbord in de vriezer.
• Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. Breng de melk, het vanillestokje, het merg en de helft van de suiker aan de kook. Mix de resterende suiker met de eidooiers schuimig en meng de bloem erdoor. Verwijder het vanillestokje uit de melk en schenk de melk bij de eidooiers en roer goed door. Giet het terug in de pan en gaar hem, al roerende, op laag vuur. Het moet een dikke massa worden.
•Doe de room in het soepbord uit de vriezer en dek het af met folie. Druk dit op de room zodat er geen vel kan vormen. Zet de room in de koelkast voor ongeveer 30-45 minuten totdat deze koud is.
•Steek uit het bladerdeeg rondjes uit. Zet een muffinvorm (of kleine ovenvaste schaaltjes) ondersteboven en bestrijk deze met gesmolten boter. Leg de plakjes bladerdeeg erop. Prik met een vork gaatjes in het deeg.
•Kluts het ei en bestrijk het bladerdeeg ermee. Bestrooi met suiker. Laat de schelpen circa 10 minuten rusten en bak ze in circa 15 minuten goudbruin en gaar. Keer de schelpen om en laat ze afkoelen.
•Smelt de chocolade en besmeer de binnenkanten van de vruchtenschelpen ermee. Doe de custard in de schelpen (niet te vol!)Schil en snijd het fruit in stukjes en vul de schelpen.

Geef een reactie

