Recept uit….Weekmenu.nl Slastamppot met kabeljauwfilet

2014-07-17 18.31.40

Toen mijn moeder aankwam met dit recept zei ik eerst: ‘Huh, slastamppot?!’ Ik wist eigenlijk niet eens dat je sla kon verwerken in een stamppot. Toen ik er over na ging denken klonk het al wat logischer: andijvie eten we ook rauw in een stamppot en andijvie en sla lijken natuurlijk veel op elkaar. Ik was eigenlijk wel benieuwd en stemde in. Tot mijn grote verrassing wat het echt verrukkelijk en vond ik het stiekem lekkerder dan rauwe andijviestamppot!

Je gebruikt in deze stamppot een kropsla, deze sla ik aardig zacht van zichzelf en heeft niet zo’n duidelijke bite als bijvoorbeeld ijsbergsla. Het gevolg is dat je een heerlijke zachte en smeuïge stamppot hebt! En zoals ik net al zei: stiekem vond ik het lekkerder dan rauwe andijviestamppot. Ik vind dat rauwe andijvie vaak redelijk sterk van smaak en dat is sla natuurlijk niet.

2014-07-17 18.31.57

De kabeljauwfilet was ook ongelooflijk lekker erbij. Ik eet eigenlijk nooit vis bij een stamppot maar hierbij past het perfect. Het is daarom ook echt een licht verteerbare stamppot, ideaal voor de zomer of lente. Die is natuurlijk nu al voorbij maar als je zin hebt in stamppot, maar niet zo’n hele zware wil eten, dan is deze echt per-fect!

Benodigdheden voor 4 personen:

1 kg kruimelige aardappelen
4 kabeljauwfilets
2 tl kerriepoeder
3 el bloem
25 gr boter
125 ml Crème fraîche (light)
1 kropsla
1 bakje bieslook
(evt jus)

Bereidingswijze:

•Schil de aardappelen, snij ze in kleine stukken en kook de aardappelen met weinig zout in 20 minuten gaar.
•Was de sla en snij de dikke nerven eruit. Snij de sla in grove stukken en snij de bieslook fijn.
•Breng de vis op smaak met peper en zout. Doe in een diep bord de kerriepoeder en bloem. Wentel de filets erdoorheen. Verwarm de boter en bak de vis gaar in ongeveer 6 minuten (afhankelijk van de dikte)
•Stamp de aardappelen met de crème fraîche. Doe de sla en bieslook erdoor en breng op smaak met zout en peper.
•Serveer de slastamppot met de kabeljauwfilet en eventueel jus. Eetsmakelijk!

Geef een reactie

